Innoventums hyllade men också kritiserade vindkraftverk Giraffen var bara början. Nu har Malmöföretaget fått bygglov att sätta upp en ny 20 meter hög vindmölla i trä i Västra hamnen. Ett projekt som ska utvärderas av staten.
Innoventums kraftverk i trä har rönt stor uppmärksamhet. I våras vann bolaget Malmö stads miljöpris. Konstruktionen Giraffen som finns både i Hyllie och Västra hamnen kombinerar vindkraft med solceller och kan samtidigt utgöra en laddstation för elbilar.
Men samtidigt har kritiker väckt frågor om möllornas hållfasthet. Nu har emellertid Malmö stad gett bygglov för ett nytt provområde i Västra hamnen, nära helikopterplattan. Dels ska Innoventum bygga en ny version av den 12 meter höga Gifraffen, dels ska bolaget uppföra sitt nya praktverk Dalifanten.
— Det är ett stort kliv upp. Dalifanten är 20 meter hög och står på 8 ben. Rotorbladen är 13 meter långa, istället för giraffens 3 meter. Och när det kommer till energiproduktion räknar vi med femdubbla uttaget, till 50.000 kWh per år, säger vd Sigvald Harrysson till Rapidus.
Bolaget har senaste året fått bidrag från Vinnova och Energimyndigheten på sammanlagt över tre miljoner kronor. Det nya bygget i Västra hamnen påbörjas nu i september och när det står färdigt ska konstruktionernas ljudnivå, energiproduktion och strukturhållfasthet granskas av statliga SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.
Samtidigt utökar grundaren Sigvald Harrysson styrelsen för Innoventum med Båstads kommunchef Katarina Pelin, som tidigare var miljöchef i Malmö, och ekonomen Johan Roos, vd på Internationella Handelshögskolan i Jönköping, som dessutom köper en procent av företaget för 600.000 kronor.
Innoventum har ambitiösa mål om att bli en världsledande vindkraftstillverkare, men än så länge går försäljningen trögt. Under 2013 låg omsättningen på dryga miljonen, betydligt mindre än de sex miljoner Sigvald Harryson förutspådde för ett år sedan.
— Vi har vidareutvecklat Giraffen i stället för att kommersialisera i år. Vi har fått anpassa oss efter marknaden, den nya versionen tar upp exakt två parkeringsrutor och laddar två bilar samtidigt. Storleken var en barriär. Men i år är sex miljoner kronor ett rimligt slutmål.
Olof Peterson