Knappt två år efter övertagandet av produktionsbolaget Scandvision säljer Aktietorgslistade Mobile Loyalty ut 20-mannabolaget för drygt tio miljoner kronor. Scandvision blir nu del av Stockholmsbaserade Chimney, med 260 anställda i fem länder.
Grundad i början av 1990-talet har Scandvision länge varit en av de verkliga tungviktarna i Malmös byråvärld, inte minst efter fusionen med 110 Film & Television 2004. Som mest hade företaget ett 40-tal anställda och en omsättning runt 50 miljoner kronor, med filialer i Stockholm och Köpenhamn.
Mobile Loyalty var i ett första skede en avknoppning från Scandvision, men blev alltså senare moderbolag. I dag finns runt 20 anställda kvar i Scandvision och kontoren utanför Malmö är borta. I morgonens pressrelease om affären med Chimney Group skriver Mobile Loyalty att Scandvision nu får en kraftigt förbättrad likviditet. Men Sterner de la Mau, som var med och grundade såväl Scandvision som Mobile Loyalty, vill inte gå in på om byrån varit ekonomiskt pressad.
— Det har jag ingen kommentar på. Men vi har drivit Scandvision i 23 år och aldrig haft ambitionen att bara lunka på, vi vill växa så mycket som möjligt. Och då behövs det pengar, säger han.
För Chimneys del handlar köpet om att expandera geografiskt och norpa åt sig kompetens inom bland annat digital kommunikation, uppger vd Michal Kalinowski. Chimney har på ett par år dubblat omsättningen till 228 miljoner kronor 2012. I år räknar Michal Kalinowski med att den ska växa med ytterligare 15-20 procent.
— Scandvision har en väldigt stark position på den lokala marknaden. Vi har även kontor i Köpenhamn, vars verksamhet kompletterar den i Malmö, säger han till Rapidus.
Scandvision kör tills vidare på med samma personalstyrka och i samma lokaler som tidigare på Limhamn i södra Malmö. Bolaget blir dotterbolag till Chimney med den mångåriga medarbetaren Mikael Kotanidis som vd. Huruvida varumärket kommer finnas kvar i framtiden är för tidigt att säga, uppger Michal Kalinowski.
Chimney sysslar med det mesta inom produktion av rörlig bild, från reklam- och musikvideor till långfilmsproduktioner. Byrån har bland annat gjort en informationsfilm om arbetet mot framtida översvämningar åt Köpenhamns kommun och producerat delar av efterbearbetningen åt Hamilton-filmerna och Tomas Alfredssons Tinker, tailor, soldier, spy.
För Mobile Loyalty innebär affären 10-12 nya miljoner i kassan och en fokusering på kärnprodukten, som är teknik för marknadsföring och kundinteraktion i mobiltelefoner. Bolaget har bland annat utvecklat en app för att kombinera nyheter med annonser som används av ett antal lokala tidningar. Kvar i koncernen finns även två mindre dotterbolag: European Newspaper Consulting som anordnar nätbaserade auktioner i samarbete med dagstidningar, samt den digitala kommunikationsbyrån Scandiads. Enligt Sterner de la Mau är Mobile Loyalty nu färdig med renodlingen, några fler utförsäljningar är inte planerade.
— European Newspaper Consulting bygger på samma affärsmodell som Mobile Loyalty i övrigt och har samma kunder. Och Scandiads har viktig kompetens inom sökmotorsoptimering och sociala medier. Båda bolagen är en del av det vi kommer satsa på framöver, säger han.
Erik Olausson