söndag 24 november 2024

inloggad som

Lundaforskning bakom GI-sänkande bordsvatten

Efter försäljningen av dotterbolaget United Pancakes i våras har nyttigt vatten seglat upp som livsmedelsteknikbolaget Aventures nästa stora satsning. Under 2013 räknar forskningsavknoppningen DoubleGood med att lansera sitt spetsade bordsvatten, som i kliniska försök visat sig sänka blodsockersvaret för måltiden och gjort snabba kolhydrater långsamma.

Det är en kombination av krom och aminosyror som sätter fart på insulinproduktionen i kroppen, redan innan blodsockernivåerna hunnit stiga från måltiden. Därmed ökar insulinets effektivitet, vilket jämnar ut blodsockertoppen och gör att nivån sjunker långsammare under timmarna efter att försökspersonen ätit.

Den patenterade cocktailen är ett resultat av flerårig forskning vid Antidiabetic Food Center vid Lunds universitet, där Aventure är en av näringslivsparterna. Just de som ligger i riskgruppen för typ II-diabetes är de som har mest nytta av en jämnare blodsockerkurva, menar DoubleGoods vd Jörgen Holm.

— I västvärlden pågår en epidemi inom typ II-diabetes och vårt mål är att måltidsvattnet ska fungera som en förebyggande faktor, säger han.

Om någon vecka avslutas de sista kliniska försöken, som pågått i närmare ett år, och bolaget är i färd med att söka tillstånd hos europeiska livsmedelsmyndigheten EFSA att få marknadsföra vattnets hälsofrämjande effekter.

Lanseringen sker först och främst via internet men på sikt vill Jörgen Holm se vattnet i såväl matbutiker som apotek.

DoubleGood sysselsätter en handfull personer, som alla har koppling till Aventure-sfären. Jörgen Holm är själv doktor i livsmedelskemi och näringslära vid Lunds universitet, med ett förflutet från Findus och Nestlés utvecklingsavdelningar. Aventure har sedan tidigare utveckling inom kolesterolsänkande juice och öl med havre som bas, verksamhet som i dag bedrivs i dotterbolaget Glucanova.

Bakom Antidiabetic Food Center, som startade 2007, står Lunds universitet, Region Skåne och näringslivet. Den totala budgeten är drygt 22 miljoner euro över tio år. Utöver Aventure är bland andra Procordia, Semper och Pågen partner. I styrelsen syns Tetra Paks tidigare vd Göran Harrysson och Probis forsknings- och utvecklingschef Gun-Britt Fransson.

Erik Olausson

Efter försäljningen av dotterbolaget United Pancakes i våras har nyttigt vatten seglat upp som livsmedelsteknikbolaget Aventures nästa stora satsning. Under […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rejäl premie när Probi köps ut från börsen

    Probiotikabolaget Probis huvudägare Symrise vill köpa ut bolaget från börsen. Vd Anita Johansen litar på köparens löften om att Probi ska få fortsätta med fristående verksamhet i Lund.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Psykobiotika ska lyfta Probi

    Probis omsättning minskade med 8 procent under tredje kvartalet. Det är en fortsättning på en flera år lång fallande trend. Vd Anita Johansen hoppas att en ny upptäckt ska leda till en vändning.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.