Lund vann kampen om ett nationellt forskningscenter för kollektivtrafik. Projektet har en totalbudget på 300 miljoner kronor under tolv år, där staten står för en tredjedel och storstadsregionernas landsting och universitet för resten.
Under ledning av LTH-professorn Tom Rye ska 30-35 forskare och doktorander sätta tänderna i kollektivtrafikens utmaningar. Det övergripande målet är att hitta lösningar som lockar fler att åka buss, tåg och spårvagn.
— Det handlar om att bidra till hållbar stadsutveckling. Fler och fler kommer bo i städer i framtiden och bilen tar för mycket plats, säger Trivectors forskningschef Lena Smidfelt till Rapidus.
Hon som sitter med i ledningen för projektet, där Trivector ska fungera som länk mellan forskare och branschen.
Lena Smidfelt nämner spårvagnar kontra bussar som en möjlig frågeställning, men även hur kollektivtrafiken bäst ska organiseras.
Forskningscentret, som kommer gå under arbetsnamnet K2, placeras på Medicon Village. Det ska vara i full drift om två år och skötas av Malmö högskola, Lunds universitet samt Statens väg- och transportforskningsinstitut. Bland övriga finansiärer finns, utöver Region Skåne, Västra Götalandsregionen och Stockholms läns landsting även Vinnova, Trafikverket och Formas.
Erik Olausson