torsdag 21 november 2024

inloggad som

Framtidsprognoser nytt fält för Saplo

Trots kunder som Sydsvenskan, Cision och IDG visar Saplo ännu upp en blygsam omsättning. Nu siktar det omskrivna Malmöbolaget på att plocka in 2-3 miljoner euro för att vidareutveckla mjukvaran för textanalys till att även kunna förutse framtiden.

Sedan grundandet 2007 har Saplo fått stor uppmärksamhet för sin mjukvara för textförståelse, baserad på statistisk språkanalys. Mediebolag som Sydsvenskan använder i dag tekniken för att märka ut platser, personer och organisationer i webbartiklar så att läsarna kan klicka sig vidare till relaterade texter. Färskast i kundlistan är Aftonbladet.

Men tekniken att automatiskt tolka texter utifrån innehåll snarare än nyckelord kan även användas till att gruppera och gradera texter efter mer abstrakta kriterier, som känslor.

— Man kan till exempel se hur säkert eller osäkert, miljövänligt eller icke miljövänligt ett företag framställs, säger VD Mattias Tyrberg.

Nu jobbar bolaget med nästa steg, att koppla samman resultaten från texttolkningen till variabler i bolagens affärsstödssystem, exempelvis försäljningssiffror eller supportbehov. Tanken är att kunna förutse hur diskussionen i främst sociala medier som Twitter och Facebook påverkar bolaget i den nära framtiden.

— Om många pratar om att en viss produkt inte fungerar kan du exempelvis räkna med att supporten får många samtal dagen efter, säger Mattias Tyrberg.

Parallellt med en ökande kundbas för den existerande tekniken räknar han med att prognosverktygen är det som ska ge Saplo sitt verkliga försäljningsgenombrott. Att bolaget fortfarande är beroende av riskkapital syns på 2010 års siffror, som nu rapporterats in till Bolagsverket. Omsättningen stannade på 200.000 kronor, med ett resultat på -874.000 kronor. Bolaget sysselsätter i dag sju personer.

Våren 2010 fick Saplo in fyra miljoner kronor från bland andra Ikeaprofilen Göran Grosskopf och sängkoncernen Sovas grundare Martin Liljeberg. Under hösten siktar Mattias Tyrberg på att locka 2-3 miljoner euro från investerare i Sverige och Silicon Valley. Där ska även ett nytt kontor öppnas, om allt går i lås.

Erik Olausson

Trots kunder som Sydsvenskan, Cision och IDG visar Saplo ännu upp en blygsam omsättning. Nu siktar det omskrivna Malmöbolaget på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.