onsdag 15 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Framtidsprognoser nytt fält för Saplo

Trots kunder som Sydsvenskan, Cision och IDG visar Saplo ännu upp en blygsam omsättning. Nu siktar det omskrivna Malmöbolaget på att plocka in 2-3 miljoner euro för att vidareutveckla mjukvaran för textanalys till att även kunna förutse framtiden.

Sedan grundandet 2007 har Saplo fått stor uppmärksamhet för sin mjukvara för textförståelse, baserad på statistisk språkanalys. Mediebolag som Sydsvenskan använder i dag tekniken för att märka ut platser, personer och organisationer i webbartiklar så att läsarna kan klicka sig vidare till relaterade texter. Färskast i kundlistan är Aftonbladet.

Men tekniken att automatiskt tolka texter utifrån innehåll snarare än nyckelord kan även användas till att gruppera och gradera texter efter mer abstrakta kriterier, som känslor.

— Man kan till exempel se hur säkert eller osäkert, miljövänligt eller icke miljövänligt ett företag framställs, säger VD Mattias Tyrberg.

Nu jobbar bolaget med nästa steg, att koppla samman resultaten från texttolkningen till variabler i bolagens affärsstödssystem, exempelvis försäljningssiffror eller supportbehov. Tanken är att kunna förutse hur diskussionen i främst sociala medier som Twitter och Facebook påverkar bolaget i den nära framtiden.

— Om många pratar om att en viss produkt inte fungerar kan du exempelvis räkna med att supporten får många samtal dagen efter, säger Mattias Tyrberg.

Parallellt med en ökande kundbas för den existerande tekniken räknar han med att prognosverktygen är det som ska ge Saplo sitt verkliga försäljningsgenombrott. Att bolaget fortfarande är beroende av riskkapital syns på 2010 års siffror, som nu rapporterats in till Bolagsverket. Omsättningen stannade på 200.000 kronor, med ett resultat på -874.000 kronor. Bolaget sysselsätter i dag sju personer.

Våren 2010 fick Saplo in fyra miljoner kronor från bland andra Ikeaprofilen Göran Grosskopf och sängkoncernen Sovas grundare Martin Liljeberg. Under hösten siktar Mattias Tyrberg på att locka 2-3 miljoner euro från investerare i Sverige och Silicon Valley. Där ska även ett nytt kontor öppnas, om allt går i lås.

Erik Olausson

Trots kunder som Sydsvenskan, Cision och IDG visar Saplo ännu upp en blygsam omsättning. Nu siktar det omskrivna Malmöbolaget på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • ”Dela upp Svenska Kraftnät”

    Det statliga affärsverket Svenska Kraftnät har fullt fokus på vinstmaximering. Det slår negativt mot företag i elprisområde 4. Därför bör myndigheten delas upp. Det säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.