Malmöbaserade riskkapitalbolaget Spintop Ventures har gjort sin första investering. Bolaget går in med ett antal miljoner kronor i det finska uppstartsbolaget DealDash, som redan har väckt speldjävulen i över 130.000 amerikanska nätshoppare.
Tillsammans med finländska Vera Ventures och tidigare ängelinvesterare går Spintop in med 526.000 euro i DealDash. Bolaget grundades 2009 och utvecklar en sajt för nätauktioner med ett utpräglat spelmoment.
Hemelektronik, DVD-filmer och presentkort börjar alla på 0 dollar i pris. Varje bud ökar priset med 1 cent och förlänger budtiden med 30 sekunder. De flesta köp görs därmed långt under marknadsvärdet, men genom att varje bud också kostar budgivaren 60 cent fick DealDash intäkter på 1,6 miljoner dollar under 2010. Bolaget har i dag över 130.000 registrerade användare men opererar bara i USA.
— Det finns undersökningar som visar att amerikanerna gör tolv procent av sina inköp för att det är kul, inte för att de behöver det de köper, säger Mats Johansson, partner på Spintop.
Han räknar med att DealDash når nollresultat under 2011, riskkapitalet ska främst användas till marknadsföring och till att expandera personalstyrkan för att förhandla fram bättre avtal med leverantörerna. DealDash sysselsätter i dag en handfull personer vid kontor i Helsingfors och Sunnyvale, Kalifornien.
Ett 30-tal affärsänglar har stoppat in pengar i Spintop Ventures, däribland EuroFlorists grundare Peter Jungbeck, finansmannen Sten K Johnsson och Illusion Labs grundare Carl Loodberg och Andreas Alptun. Bolaget har hittills tagit in pengar så det räcker till sex investeringar á cirka fem miljoner kronor. Mats Johansson räknar med att ytterligare 3-4 av dem sker i år.
Erik Olausson