Kort sagt: På måndag utser vi för tionde gången Årets Rapidusföretag. Liksom vår nyhetsbevakning handlar priset inte bara om vad som åstadkommits, utan också om framtidens möjligheter. Under 2010 har tidigare vinnare klivit fram och gjort stora avtryck.
Av Kristian Svensson, chefredaktör
En av de grundläggande idéerna med Rapidus är att bevaka tillväxtbranscher och de företag som kan bli tongivande om några år. Med våra kortfattade nyheter och analyser vill vi tillföra något i det informationsbrus som omger oss i dag. Vi rapporterar därför bara exklusivt, det vill säga om saker som är verkligt nya eller okända.
Vi läser pressreleaser, men anser att de bästa uppslagen hittas bortom det etablerade PR-maskineriet. Huvudfokus ligger på mindre och mellanstora teknikföretag, som i regel undgår de traditionella mediernas sökljus.
Så ser också grundpelarna ut i arbetet med att vaska fram Årets Rapidusföretag. Priset går till ett bolag som utöver det vanliga visat idéhöjd, innovationskraft och även har en sund ekonomisk plattform och strategi. Arbetet med utmärkelsen för 2010 har varit igång sedan mitten av november. Tidigare vinnare är:
Illusion Labs, 2009
BoneSupport, 2008
Lyyn, 2007
Kapow Technologies, 2006
TAT, 2005
QlikTech, 2004
Jolife, 2003
IO Interactive, 2002
CellaVision, 2001
I princip alla dessa var verkligt små när Rapidus började rapportera om dem — och var fortfarande relativt okända när de blev Årets Rapidusföretag. I dag är det väl ingen som undgått att höra om framgångarna för bolag som QlikTech och TAT.
* Under 2010 noterades QlikTech på Nasdaq och blev en kursraket. Sedan handeln startade i juli har börsvärdet mer än fördubblats. Nu flyttar mjukvarubolaget in i Sony Ericssons gamla lokaler intill motorvägen i Lund och ska under året rekrytera ett fyrtiotal utvecklare.
* TAT köptes i december upp av kanadensiska Research in Motion i en affär värd över 800 miljoner kronor. TAT-personalen ska utveckla användargränssnitt för den nya läsplattan Playbook och nästa version av operativsystemet för Blackberry. Nu söks nya ingenjörer i Malmö.
* Dansk/amerikanska Kapow avslutade i somras sitt brutna räkenskapsår med en tillväxt på 67 procent. Företaget jobbar med mashup-lösningar och har inlett ett samarbete med Composite Software i Silicon Valley.
* I maj noterades CellaVision på Stockholmsbörsen. Under fjolårets tre första kvartal ökade omsättningen med 29 procent. I november köpte Tredje AP-fonden in sig i medicinteknikföretaget, som också nyrekryterar.
Men även i övriga Rapidusvinnare har det hänt saker. Bildteknikbolaget Lyyn noterades på Aktietorget efter att ha rest sju miljoner kronor i riskkapital. Jolife sålde tusen exemplar av sin hjärtmassagemaskin Lucas, en fördubbling mot 2009. Och som vi rapporterade i går har även BoneSupport dubblat försäljningen.
Det säger en hel del om den konjunktur vi är på väg in i, men egentligen mer om innovationskraften i företagen.
Gemensamt för Rapidusvinnarna är att de tidigt tänkt stort och på ett oblygt sätt attackerat en global marknad. Nu växer de, och är i högsta grad med och påverkar utvecklingen i vår region. Ett konkret exempel på detta, som dessutom är från Rapidus egen bransch, är den ökade mediala bevakningen av Skåne på temat Det är här det händer.
Bland annat har IT24 tillägnat Skåne en egen artikelserie där Malmö och Lund lyfts fram som Sveriges nya IT-mecka. Om några veckor gör Affärsvärlden och Ny Teknik ett nedslag på Ideon för att träffa innovationsföretag.
Även om det innebär viss konkurrens är Rapidus glada för de lystna blickarna. Öresundsregionen är het — det vet vi alla som jobbar här. Ju fler andra som inser det, desto bättre. Vårt gemensamma varumärke stärks.
Nu gryr optimismen och det bubblar ute i näringslivet. Den stora frågan är:
Vilka blir det som sätter avtrycken i år?
I juryn för Årets Rapidusföretag sitter strategirådgivaren Björn H. Lindbäck, Charlotta Falvin, tidigare VD för TAT och Decuma, kommunikationsexperten Inger Larsson samt Rapidus styrelseordförande Jan Wifstrand och chefredaktör Kristian Svensson.