Lunds kommun lovar att minska sina utsläpp av växthusgaser med tio procent på ett år. Kommunen går in som första deltagare i den globala klimatkampanjen 10:10 när den nu kommer till Sverige. Drivande är miljöorganisationen CongressEA, med Conveneer-grundaren Richard Lindberg i spetsen.
— Det är ett rejält kliv. Men det är det tempo vi behöver hålla för att klara kommunfullmäktiges mål om en 50-procentig minskning mellan 1990 och 2020, säger Karin Loodberg, chef för Lunds kommuns avdelning för miljöstrategi.
Löftet i 10:10-kampanjen gäller bara den kommunala verksamheten, men målet om en totalminskning på 50 procent gäller det totala utsläppet, även från privathushåll och företag. Enligt Lars Bergwall (C), vice ordförande i Lunds kommunstyrelse, blir kampanjen ett sätt för kommunen att komma i kontakt med näringsliv och allmänhet för att nå de långsiktiga klimatmålen.
— Förra året bjöd vi in utvalt folk att diskutera de här frågorna men det kom inte så många. Vi måste hitta nya sätt att engagera allmänheten för att klara målen, säger Lars Bergwall.
10:10-kampanjen startade i England förra hösten med målet att få privatpersoner, företag, akademier och hela regeringar att sänka sina utsläpp med 10 procent på ett år. Över 90.000 privatpersoner och 3.000 företag har gått med, bland annat i Norge, Irland och Frankrike.
— Det är en direkt aktion på olika håll i samhället, ett sätt att inte vänta på de globala klimatavtal som uteblivit hittills, säger Richard Lindberg.
Vid ett evenemang i Lund 7 oktober ska de svenska deltagarna få visa vad de gör för att möta 10-procentsmålet. Lunds kommun finansierar en del av kampanjarbetet, men enligt Richard Lindberg är det viktigaste att kommunen var först med att ansluta sig till själva kampanjen.
CongressEA är en icke vinstdrivande förening med målet att få företag, universitet och andra att utbyta kunskaper om sitt miljöarbete. Utöver Richard Lindberg finns Bambusers grundare Måns Adler med i styrelsen.
Lisa Kirsebom