torsdag 21 november 2024

inloggad som

Ägartillskott ger QuickCool marknadskänning

Ideonbolaget QuickCool tar in 15 miljoner kronor i en emissionsrunda från befintliga huvudägare. Kapitalet ska användas för att färdigställa bolagets portabla hjärnkylningssystem, samt dra igång en studie som gör produkten klar för den europeiska marknaden.

Studien ska påbörjas under sensommaren vid ett antal kliniker i Sverige och Danmark och ska pågå in i 2011.

— Dels vill vi visa att man faktiskt kan nå måltemperaturen på 32-34 grader snabbare än med befintliga metoder genom att behandlingen sätts in tidigare i kedjan, dels att det är logistiskt möjligt att börja kylningen direkt på akutkliniken och att vår kylapparatur kan följa med patienten genom de olika behandlingsleden, säger QuickCools VD Fredrik Lindblad.

QuickCool har utvecklat en metod som med näskateter snabbt kyler hjärnan hos patienter som drabbats av hjärtstopp, stroke eller traumatisk hjärnskada, vilket minskar risken för men. Idag används kylsystem framför allt vid hjärtstopp, men på sikt finns den stora potentialen på annat håll.

— Det går att bygga ett sunt företag enbart på användning vid hjärtstopp. Men om kylning skulle användas vid stroke öppnar sig en miljardmarknad, säger Fredrik Lindblad.

Bakom QuickCool står i huvudsak CapMan, SEB Företagsinvest och TeknoSeed. De tre har nu gått in med ytterligare 15 miljoner kronor i bolaget, som grundades 2003. Utöver vidareutveckling av kylsystemet har bolaget de senaste åren genomfört ett antal pilotstudier. Pengarna från emissionen ska också användas för att CE-märka produkten.

Enligt Fredrik Lindblad har flera av bolagets medtävlande när det gäller kylsystem blivit uppköpta och de största konkurrenterna är idag Philip Healthcare och Zoll Medical, båda med miljardomsättning.

— Vi har inte för avsikt att bygga upp någon stor säljapparat, utan för istället samtal angående olika partnerskap, säger Fredrik Lindblad.

QuickCool har idag fyra fast anställda, det mesta av utvecklingsarbetet sker på konsultbasis.

Joel Lyth

Ideonbolaget QuickCool tar in 15 miljoner kronor i en emissionsrunda från befintliga huvudägare. Kapitalet ska användas för att färdigställa bolagets […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.