fredag 22 november 2024

inloggad som

Osäker framtid för Kockums stirlingteknik

Det rönte stor uppmärksamhet när det i våras blev känt att Scaniadirektören Hans Hansson och tidigare Ericsson-VD:n Sven-Christer Nilsson fått klartecken att använda Kockums stirlingmotor för att driva solcellsgeneratorer. Men ansökan på 115 miljoner kronor till Energimyndigheten fick avslag och nu är framtiden osäker för projektet.

Pengarna skulle det nystartade bolaget Ripasso använda för att skapa en prototyp och starta industriell tillverkning av solcellstekniken i Sibbhultsverken i nordöstra Skåne, där Scania tidigare tillverkade växellådor.

Stirlingmotorn är tystgående, och använder temperaturskillnader för att utföra arbete. I Kockums fall handlar det om att driva ubåtar framåt, medan Ripasso driver en generator med hjälp av värmen från speglar som fångar och koncentrerar solljuset.

Kockums har testat tekniken i en solfångaranläggning i USA genom sin partner Stirling Energy Systems. I ansökan i våras skrev dock Ripasso att företaget har tecknat avtal som ger bolaget ensamrätt på att tillverka stirlingmotorer för civilt bruk, rapporterade tidningen Miljörapporten.

— Kockums har tagit ett strategiskt beslut att inte satsa på civila tillämpningar. Istället är det Ripasso som kommer att kommersialisera den här produkten. Det handlar alltså inte om att utveckla en ny teknologi, utan om tillverkning i stora volymer, säger Tore Svensson, ansvarig affärsutvecklare för stirlingtekniken på Kockums ThyssenKrupp Marine Systems.

Närmare än så vill Kockums inte kommentera om det finns något avtal om ensamrätt för Ripasso.

Efter avslaget i våras väntar nu Energimyndigheten på nästa livstecken från Ripasso. Bolaget själva lägger locket på, varken Hans Hansson eller Sven-Christer Nilsson vill alls kommentera läget.

— Det är en spännande teknik som har stor potential, inte i Sverige men i länder med mycket sol. Vi har dock fortfarande inte ännu fått in någon ny ansökan från Ripasso att ta ställning till, säger Linus Palmblad på Energimyndigheten.

På Kockums uppger Tore Svensson däremot att Ripasso är på gång med sin stirlingteknik.

— Jag kan bekräfta att det pågår aktiviteter för att komma ut på marknaden i rimlig närtid, säger han.

Anders Frick

Det rönte stor uppmärksamhet när det i våras blev känt att Scaniadirektören Hans Hansson och tidigare Ericsson-VD:n Sven-Christer Nilsson fått […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.