…som tippas ta över som överborgmästare efter partikamraten Ritt Bjerregaard (Socialdemokraterne). Frank Jensen vill bland annat samla marknadsföringen av Öresundsregionen i en sundsövergripande organisation.
Du nämner inte Öresundsregionen en enda gång i ditt virtuella kampanjupplägg. Ger Öresundsfrågor inte längre några röster?
— Jag lägger all tid på att lägga fram mina visioner för Köpenhamn, men också för Öresundsregionen. Jag har exempelvis föreslagit en speciell fond för att locka nya flyglinjer till Kastrup och inte förlora arbetsplatser. Jag har självklart idéer och det har jag diskuterat med bland andra kommunstyrelsens ordförande i Malmö och företagsledare i Öresundsregionen.
Öresundsregionens tillväxtbolag efterlyser bättre möjligheter att locka till sig högutbildad arbetskraft och forskare till regionen. Kan du tänka dig att samarbeta med till exempel Malmö om ett paketerbjudande med hjälp att hitta bostad, arbete åt familjemedlemmar, språkundervisning och så vidare, över hela regionen?
— I dag finns det ingen röd tråd i marknadsföringen mot dem vi behöver. Så det korta svaret är ja, vi ska samordna marknadsföringen av Öresundsregionen.
Större arrangemang som klimattoppmötet och OS-kommitténs sammankomst blir ofta rena Köpenhamnshändelser. Kommer du satsa på en bättre samordning så regionen också kan visa upp sin kritiska massa för resten av världen?
— Köpenhamn är den största staden men det betyder inte att man inte kan marknadsföra regionen. Jag har i valrörelsen träffat centrala aktörer som just diskuterat möjligheten att locka fler kongresser till Öresundsregionen. Och för stora kongresser räcker enbart Köpenhamn inte till. Vid klimatkonferensen i december finns ett nära samarbete med svenska aktörer om till exempel inkvartering och transport.
Omkring 23.000 personer arbetspendlar från Skåne till framförallt Köpenhamn och betalar skatt i Danmark. Men de får varken rösta i kommun- eller Folketingsvalet. Kommer du arbeta för att förändra det?
— Vem som har rätt att rösta bestäms av Folketinget eftersom det krävs en lagändring.
Bland alla kommunala initiativ för näringslivet är det få som inriktar sig på att få svenska bolag att etablera sig i Köpenhamn och vice versa. Hur ska du ändra på det?
— Då jag var i Malmö i oktober såg jag de konkreta initiativ man tagit för att informera svenska arbetstagare om jobbmöjligheterna i Köpenhamn. Man kan gott göra något liknande för näringslivet. Det är en av de uppgifter som med fördel kan placeras i den internationella marknadsföringsenhet jag vill få till stånd.
Keld Broksø