Det bubblar och jäser i Lundaföretaget Aventure. Dotterbolaget BetterBatters långlivade pannkakssmet testas just nu hos potentiella kunder, medan hälsofrämjande öl och juice kan stå i butikshyllan redan nästa år.
Även vatten med positiva hälsoeffekter finns i planerna för Aventure-dottern FiBeer, som knoppades av tillsammans med BetterBatter 2008. Det ligger dock lite längre fram i tiden, uppger Aventures VD Rickard Öste.
— Ölen och juicen är vi i princip i hamn med. Där handlar det om några tester till så kan vi vara på marknaden nästa år, säger han.
Rickard Öste är även en av grundarna till Aventures nära samarbetspartner, havredryckstillverkaren Oatly i Landskrona.
FiBeer har än så länge ingen egen VD. Det har däremot BetterBatter, som i våras fick Mats-Ola Kindstedt, före detta VD på Oatly och koncernmodern Ceba, som chef och 30-procentig delägare.
Förutom Rickard Öste finns bland annat Pågens, Industrifonden och Östersjöstiftelsen bland Aventures ägare. De har under sommaren stoppat in två miljoner kronor i tiomannabolaget. Tillsammans med intäkter från främst forskningsuppdrag från Oatly ska det räcka för Aventures drift framöver.
Ett av de senaste projekten handlar om en studie i Kina där 250 skolbarn i Peking dricker Oatlys havredryck. Den fleråriga studien, som har en budget på fem miljoner kronor, ska förhoppningsvis få kinesiska myndigheter att fatta tycke för havredrycken.
Under sommaren har Aventure även knoppat av forskningsbolaget Lument. Bolaget ska syssla med medicinsk diagnostik, men Rickard Öste är än så länge mycket förtegen om detaljer eftersom patenten ännu inte är på plats.
Erik Olausson