… av British Council för att delta i den svenska gruppen i projektet Challange Europe.
Syftet med projektet är att minska koldioxidutsläppen. På vilket sätt vill du jobba för det?
— De här projekten har inga direkta begränsningar, så det är väldigt öppet. Men i min ansökan skrev jag bland annat att jag tycker det är viktigt att man får med sig företagen i miljöarbetet. Jag tror att företagsaspekten kommer att bli en del i det jag ska göra tillsammans med de andra i gruppen.
Du är själv civilekonom och har bland annat startat och drivit mjukvarubolaget Conveneer som såldes tidigare i år. Vilka blir dina bidrag som klimatutmanare?
— Jag är även inblandad i andra miljöprojekt, exempelvis Greendigger som avslutas om några veckor. Vad jag har märkt hittills är att det ofta är samma typ av saker jag bidrar med i olika projekt, nämligen strategiskt arbete. Det går igen i vilken bransch jag än jobbar i.
Vad räknar du med att få ut av att vara med i Challenge Europe?
— Vi får inte betalt för det, men om man verkar i olika sammanhang brukar det dyka upp nya intressanta möjligheter. Pengar är av mindre betydelse för min del i det här, jag ser det som en inlärningsperiod och vill se om jag kan bli framgångsrik även på det här planet.
Hur går det för dig med Greendigger?
— I fredags lämnade vi in affärsplanen och på onsdag kommer juryns beslut om vilka tre som går vidare och har chans att få sin idé finansierad. För oss skulle det var mycket bra om vi kunde få in kapital så här tidigt. Det är en stark idé vi jobbar på så vi kommer att köra på i det projektet med full fart nu.
Vad händer i ditt nya bolag Amedius, som du dragit igång tillsammans med kollegan Marc Klefter från Conveneer?
— Vi är inne i en utvecklingsfas och jobbar med att ta fram prototyper. Vi jobbar mycket med vår affärsplan. Men vi har inte kommit dithän att vi kan gå ut och berätta om vad vi gör än. Målet är att skapa något större än Conveneer framöver.