tisdag 23 juli 2024

inloggad som

ProstaLund bryder distributionsaftale – skal sikre vendepunkt i Nordamerika

Medicoteknikselskabet ProstaLund køber sig fra af den havarerede distributionsaftale med amerikanske ACMI. Lundselskabet får nu adgang til 90 nordamerikanske kunder, som ACMI tidligere har haft eneret til, og ansætter to sælgere forud for en forventet omsætningsfremgang.

— Vi overtager hele kundebasen, hvilket vil kunne aflæses direkte i resultatet, siger Magnus Bolmsjö, adm. dir. hos ProstaLund, hvis aktie har været handlet på Alternativa Aktiemarknaden i godt et år.

Det var i 2004, at distributøren ACMI fik interne problemer og ikke solgte ProstaLunds produkt til mikrobølgebehandling af forstørret prostata ifølge aftalen. Omsætningen styrtdykkede, og i april 2005 overtog ProstaLund det nordamerikanske nysalg. Samarbejdet skulle være afsluttet helt til oktober 2007, men for et hemmeligt beløb afkortes overgangstiden nu kraftigt.

Sidste år ansatte ProstaLund otte personer i en amerikansk salgsorganisation, og nu er yderligere to på vej ind. Selskabet omsatte for omkring syv millioner svenske kroner i Nordamerika i 2005. Med i alt 125 kunder i USA og Canada, og en akkumuleret efterspørgsel hos den kundegruppe, som har været låst til ACMI, vil omsætningen blive tredoblet i år.

— Med egen distribution opnår vi også et bedre dækningsbidrag i aftalerne, siger Magnus Bolmsjö.

I december 2005 vurderede Bolmsjö, at virksomhedens salg ville falde med over 30 procent til omkring 26 millioner svenske kroner for hele året. ProstaLund har omkring 200 aktieejere, hvoraf Investment AB Latour er størst.

Medicoteknikselskabet ProstaLund køber sig fra af den havarerede distributionsaftale med amerikanske ACMI. Lundselskabet får nu adgang til 90 nordamerikanske kunder, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.