tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Anotos nye produktkategori vinder terræn i USA

Denne weekend bød på en succes for det børsnoterede Lundselskab Anotos nye satsning, Pentop Computers. FLY Pentop Computer, som er udviklet i samarbejde med legetøjsproducenten LeapFrog, blev nemlig udnævnt til årets legetøj af den amerikanske Toy Industry Association. FLY-produktet fik også en pris som det mest innovative legetøj og bedste pædagogiske legetøj.

FLY, der blev lanceret i oktober, stod højt på listen over årets julegaver, og er ifølge Anotos adm. dir. Örjan Johansson en særdeles god start for selskabets nye produktkategori. Anotos digitale løsning til papir og pen ligger bag legetøjet, som har fået en højttaler i pennen, så brugeren får respons f.eks. i form af oversættelse af ord.

— Interessant nok er det første gang, et legetøj vinder tre priser samtidigt. Der er virkelig noget at bygge videre på her. Dels det og dels at LeapFrogs salgstal kan blive gode, siger Örjan Johansson til Rapidus.

Satsningen på Pentop Computers skal styres fra et kontor i Californien, som blev åbnet i løbet af 2005. Til efteråret lancerer Anoto sin første applikation til FLY, et Sudoku-spil. Til forskel fra dagens samarbejde med LeapFrog, vil Lundselskabet her få sine egne salgsindtægter og ikke bare royalties på solgte penne, notesblokke og bøger.

I løbet af 2005 havde Anoto et underskud før skat på 14 millioner svenske kroner. Omsætningen udgjorde 113 millioner kroner, hvoraf forretningsområdet Anoto, hvor teknikken til papir og pen indgår, stod for 92 millioner. I sidste kvartal var omsætningen for forretningsområdet steget med over 20 procent, og i løbet af 2006 skal det give overskud, ifølge Örjan Johansson.

Denne weekend bød på en succes for det børsnoterede Lundselskab Anotos nye satsning, Pentop Computers. FLY Pentop Computer, som er […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.