tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Luvits emission til småejerne et flop

En dårlig børskurs bevirkede, at det Lundbaserede e-learningfirma Luvit gik glip af næsten 10 millioner svenske kroner i den emission, som blev afsluttet for nylig. Kun en procent af tilbudet til de mindre ejere blev tegnet. Årsagen er, at børskursen har ligget under tegningskursen i hele emissionsperioden.

Luvits hovedejere – Lunds universitets utvecklings AB, TeknoSeed, Andante Holding og Icon Medialab – havde i forvejen garanteret deres del af emissionen svarende til syv millioner.

Tilbudet til de øvrige aktieejere havde en værdi af 10 millioner, men gav kun 100.000 kroner. Det forbigik selskabet dog i tavshed, da man i fredags meddelte resultatet af emissionen. I pressemeddelelsen hedder det blot, at Luvit får tilført 7,1 millioner før emissionsomkostninger.

Adm. dir. Ola Möllerström ser alligevel ikke resultatet som en fiasko. Luvit kan klare sig året ud med hovedejernes kapitaltilførsel og en emission på 13 millioner til nye, institutionelle investorer gennemført i starten af året. Tilbudet til de øvrige aktieejere fandt sted af retfærdighedshensyn, siger han.

Omsætningen i aktien har været høj under emissionsperioden, og Ola Möllerström tror, at mange i stedet har valgt at handle over børsen. At kursen alligevel ikke er blevet presset op til emissionsniveauet på 10 kroner mener han skyldes, at markedet er usikkert på, hvor Luvit er på vej hen.

— Indholdet i rapporten for første kvartal bliver forhåbentlig interessant, men mere kan jeg ikke sige lige nu, kommenterer Ola Möllerström.

En dårlig børskurs bevirkede, at det Lundbaserede e-learningfirma Luvit gik glip af næsten 10 millioner svenske kroner i den emission, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.