onsdag 14 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Øresundsregionen må løfte blikket for at få gang i væksten

Af Tomas Lundin

Er der nogen, der kan huske Eurobananen? Det der krumme vækstbælte på kortet, som viser hvor Europas fremtidsfirmaer findes. Øresund ligger afgjort uden for bananen, som begynder i Sydengland og svinger ned over Nordtyskland og Benelux, fortsætter mod Bayern og slutter i henholdsvis Milano og Barcelona.

Faktum er, at København og Malmø ikke er kommet et skridt nærmere kontinentet, bare fordi tog og biler suser hen over Øresundsbroen. Transittrafikken og de store godsstrømme vil stadig væk lægge vejen over Helsingborg/Helsingør eller Trelleborg/Travemünde, som logistikkonsulentfirmaet TFK for nylig påpegede i en tankevækkende analyse.

I bananteorien er transporter og infrastruktur afgørende, ikke mindst i den nye internetøkonomi, hvor hvert eneste klik med musen er en transport. Derfor satser EU på de transnationale netværk med blandt andet nye lyntog mellem de økonomiske knudepunkter i Tyskland, Frankrig og Benelux. Og derfor planlægges der stærke forbindelser mellem Vest- og Østeuropa.

Skal Øresund kobles sammen med vækstpolerne på kontinentet, er det absolut ikke nok med Øresundsbroen. En fast forbindelse over Femer Bælt mellem Rødby og Puttgarden ville derimod ændre hele geografien i denne del af Europa og få Nordtyskland, Øresund og det sydende Berlin til at rykke sammen.

Det virker imidlertid som om Skåne og Sjælland har nok i sig selv. Eller for at citere Werner Kindsmüller, chef for Europaministeriet i den nordtyske delstat Schleswig-Holstein:

— Ganske meget navlepilleri og alt for få fremtidsvisioner.

Selvfølgelig er videnskabsregionen Øresund stærk. Og mange tror måske, at regionen ikke har brug for partnere. Men set fra kontinentet er der dog en risiko for, at Øresund – i et anfald af selvtilstrækkelighed – kapsler sig ind i stedet for at bidrage til at skabe et økonomisk og kulturelt kraftcenter i hele det sydvestlige Østersøområde.

I EU-projektet STRING udvikles der i øjeblikket fascinerende visioner: Sammen med universiteterne i Hamburg, Kiel og Lübeck kunne universiteterne i Øresundsregionen blive Europas førende videnskabsregion.

Og med mediemetropolen Hamburg, og senere måske også den tyske internethovedstad Berlin, kunne regionen blive en motor for den nye økonomi.

Spørgsmål er blot, hvor stærk den politiske vilje er. En første afklaring vil formentlig komme på STRING-konferencen i Malmø den 6. september. Hamburg og Schleswig-Holstein ønsker beslutninger om konkrete samarbejdsprojekter. Tilbage står at se, hvordan Malmø, København og de øvrige nordiske STRING-medlemmer reagerer – med selvgod tilbageholdenhed eller nye europæiske initiativer.

Af Tomas Lundin Er der nogen, der kan huske Eurobananen? Det der krumme vækstbælte på kortet, som viser hvor Europas […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Easy Depot måste öka takten

    I höstas ville den onoterade fastighetsuppstickaren Easy Depot ta in 70 miljoner kronor i en riktad emission. Men planerna avbröts. Samtidigt har Easy Depot ambitionen att bygga 100-150 anläggningar inom tio år, resultatet hittills är två färdiga anläggningar. Nu måste bolaget accelerera för att nå målen.

  • En finanschef ut och en in

    I sommar lämnar Magnus Blixt rollen som finanschef på Skånes bioteknikstjärna Cellavision. Arbetet med att hitta hans efterträdare är redan igång. Och på Skånes största läkemedelsbolag, Camurus i Lund, kliver en ny finanschef in.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.