onsdag 15 januari 2025

inloggad som

Den gamle og den nye økonomi i Øresund

Af Bjarne Stenquist

Når man i fremtiden sætter sig ned for at skrive netværkssamfundets historie, er det meget sandsynligt, at den 25. februar år 2000 bliver viet en særlig opmærksomhed. Denne dag gik General Motors, Ford og Daimler/Chrysler nemlig sammen om at skabe verdens største virtuelle marked; en fælles portal gennem hvilken de tre virksomheder vil foretage alle deres indkøb, til en værdi af 240 milliarder dollars, fra mere end 30.000 underleverandører.

Den 29. februar tilkendegav den amerikanske detailhandelgigant Sears Roebuck og den franske stormagasinkæde Carrefour, at de starter en lignende portal for deres indkøb på 80 milliarder dollars.

Sådan vil det fortsætte. Forskellige beregninger viser, at der man kalder B2B, Business To Business e-handel, vil vokse fra cirka syv milliarder dollars i 1999 til syv billioner dollars – tusind gange mere – i år 2004.

Den gamle økonomi er på vej ind i den nye, og konsekvenserne er nærmest revolutionerende. Alene besparelserne på indkøbte dele vurderes for de samarbejdende bilfirmaer at beløbe sig til 18 milliarder dollars om året. Når man derefter kobler kunder, forhandlere og underleverandører på det samme system, begynder man at ane konturerne af et netværk med potentiale for enorme produktivitetsforbedringer.

Detroit var den moderne industrialismes vugge, med samlebånd og MTM-systemer, men nu håbløst bagud. Så det ud til. Men bilfirmaernes portal etableres som et særskilt, børsnoteret firma. Det har mulighed for at vokse sig til en gigantisk e-markedsplads med konsekvenser, der rækker langt videre end bilindustrien. Der kan altså ske det besynderlige, at portalen opnår en højere børsværdi end de bilfirmaer, som ejer den, og højere end mange af dagens IT-virksomheder.

På begge sider af Øresund findes et ikke ubetydeligt antal vækstvirksomheder. Men i sammenligning med virksomhederne i den gamle økonomi er de forsvindende få. Hvilke produktivitetsforbedringer kan man ikke forestille sig i det danske landbrug, den dag en eller anden IT-koordinerer landbrugsvirksomhedernes salg af bacon og rug med deres indkøb af høstmaskiner og pesticider.

Hvilke muligheder ville det ikke give Trelleborg, et af Skånes få børsnoterede selskaber og en af den gamle økonomis tro tjenere, at IT-styre både indkøb, produktion og salg?

Man behøver blot at se på Lego. Nede til tælling for to år siden, men nu tilbage med stigende salg og øget overskud takket være en skrap fitness-plan kombineret med nyorientering mod IT-baseret salg.

Og omvendt: hvilke overlevelsesmuligheder på langt sigt har Øresundsregionens gamle virksomheder, hvis de ikke bevæger sig ind i den nye økonomi.

Af Bjarne Stenquist Når man i fremtiden sætter sig ned for at skrive netværkssamfundets historie, er det meget sandsynligt, at […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Lundabolaget som vill att du ska springa till jobbet

    Iamrunbox från Lund tillverkar ryggsäckar för löparpendlare. Nästa vecka deltar de på Rapidus och Danske Banks pitchevent. — Vi hoppas träffa smarta investerare, säger medgrundaren David Axelsson.

  • Labbet som ökar vinsten

    Kontraktslaboratoriet Redoxis i Lund ökar omsättning och vinst trots att kunderna, många mindre läkemedelsutvecklingsbolag, har svårt att finansiera sin forskning. Vd Malin Hultqvist förklarar tricket.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.


  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.

  • Mycket svenskt på Köpenhamns startupmässa

    Danmarks största start-upp-event, Tech BBQ i Köpenhamn, sätter publikrekord igen. Under två dagar den 11–12 september kommer mässan dessutom ha det hittills största antalet svenska inslag.