lördag 10 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Tiktok lyfter spelstudio från Malmö

|  
|  

Spelbolaget Illusion Labs har de senaste två åren fortsatt öka både sin vinst och omsättning. Nu tittar de bortom mobilspel, flyttar till större lokaler och har samtidigt fått oväntad draghjälp av Tiktok.

– Vi försökte ta reda på vad den plötsliga puckeln i intäkter kom ifrån, så var det en anställd som upptäckte att när man sökte på på Touchgrind BMX 2 på Tiktok fick man fem miljoner träffar, säger Andreas Alptun, medgrundare till Illusion Labs.

Spelet hade börjat trenda i appen, där användare delar videos som snabbt kan bli virala. Även om Andreas Alptun kallar det för tur att de plockades upp ur bruset av spel så gjorde bolaget också sitt bästa år på länge förra året.

Malmöbaserade Illusion Labs har gjort spelserien Touchgrind för mobiltelefoner och fick förra året in ett spel på speltjänsten Apple Arcade som ledde till ökade intäkter.

– Den serien är det vi drar in mest på. Ökningen 2020 var tack vare BMX 2, säger han.

I vår kommer det nya spelet i serien, Touchgrind Scooter. Samtidigt håller bolaget på att jobba på ett flerpersonspel för spelkonsoler, förhoppningen är att det ska släppas under det kommande året.

Tillväxten syns även i praktiken. Inom två till tre år ska de växa från 18 till 25 anställda och i april flyttar de till en dubbel så stor yta i centrala Malmö.

Mette Carlbom

Spelbolaget Illusion Labs har de senaste två åren fortsatt öka både sin vinst och omsättning. Nu tittar de bortom mobilspel, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.