söndag 6 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skånsk golfbanereklame kan komme til Danmark til efteråret

I denne uge monteres de første reklameskilte på de skånske golfbaner. 18 klubber af Skånes omkring 50 har indtil nu indgået aftaler med det nystiftede Höganässelskab Adio, som i samarbejde med reklamedistributøren ClearChannel forsyner klubberne med skilte på parkeringspladser og ved klubhuse – i nogle tilfælde endda på selve banen, ved teestedet til første hul. Det drejer sig om skilte med ur, som hjælper spillerne med at holde styr på starttidspunktet.

— Mange selskaber ønsker at reklamere direkte over for golfspillere, og i Sverige har man hidtil kun kunnet gøre det via det svenske golfforbunds avis. For klubberne betyder det her en ny indtægtskilde, som mange har brug for nu, hvor medlemstallene ikke stiger lige så kraftigt som tidligere, siger Magnus Liljegren.

50 klubber over hele Sverige har indgået aftaler, siden Adio startede op i begyndelsen af året, og nu sigter man på at udvide til resten af Norden med et datterselskab i hvert land. Sandsynligvis begynder man med Danmark til efteråret.

Skiltene er af den størrelse, som anvendes i læskure ved busstoppesteder, såkaldt eurosize. Klubbernes aftale løber i mindst fem år og giver dem et garanteret beløb hver måned, fra 500 SEK per skilt.

Adios indtægter står delvist i relation til, hvordan det går for ClearChannel med at sælge reklamer til skiltene. Magnus Liljegren regner med, at driften giver overskud i starten af 2007. Han ejer 90 procent af Adio sammen med Christer Månsson, grundlægger af det børsnoterede mobilfirma Aspiro, som Liljegren har stået i spidsen for.

I denne uge monteres de første reklameskilte på de skånske golfbaner. 18 klubber af Skånes omkring 50 har indtil nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.