onsdag 2 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Playdead skal rejse ny millionkapital trods spil-succes

Efter den største, danske spilsucces de seneste par år med ”Limbo” skal firmaet bag, Playdead, trods succesen rejse ny, tocifret millionkapital for at gøre efterfølgeren færdig. Playdead venter at være klar om to til to et halvt år med det ny spil. 

– Vi er i fuld gang. Mens Limbo var seks år undervejs, så gør vi det her på halv tid. Vi gik i gang lige da vi blev færdige med Limbo i sommeren 2010, fortæller den ene af stifterne, Dino Patti.

Siden Limbo kom har en halv million mennesker betalt 100 kr. for at blive suget ind i det dystre Limbo-univers. Spillet tjente sin produktionspris på 15 mio. DKK på tre uger, og var sidste år det tredjemest solgte spil til Microsofts Xbox Live Arcade med et plus på godt 35 mio. kr. til firmaet.

– Vi slipper desværre ikke for at hive ny kapital ind fordi vi havde investorer på Limbo. Men vi står bedre nu fordi vi har penge til en del produktion, men ikke det hele. Vores budget på det ny spil er 20-25 millioner DKK. Vi regner nu på, hvad vi selv kan skyde ind. Jeg håber omkring halvdelen. Resten skal vi have investorer til, men vi kører så langt vi kan for egne penge, siger Dino Patti.

Tidligere har Playdead bl.a. fået 11 millioner fra CAT Science, FAHU og Vækstfonden til Limbo. Det nye spil er noget andet end Limbos sort/hvide univers, men ellers er Playdead hemmelighedsfuld. Spiludviklingen kræver også snart nye ansættelser ud over de 13, som arbejder under taget i Pilestræde i København, hvor Dino Patti driver Playdead med partneren Arnt Jensen.

Af Keld Broksø

Efter den største, danske spilsucces de seneste par år med ”Limbo” skal firmaet bag, Playdead, trods succesen rejse ny, tocifret […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.