onsdag 2 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hurtigtvoksende Malmöfirma satser på spillefilm

Om nogle uger starter produktionsselskabet Way Creative Films indspilningen af opfølgeren til spillefilmen New York Waiting fra 2006, denne gang i Los Angeles. Det bliver Malmöfirmaets anden spillefilm, og nu satser de på én storproduktion om året.

Tidligere har Way Creative blandt andet stået bag den svenske tv-serie Centralskolan og en lang række reklame- og messefilm for blandt andre Sony Ericsson. Største kunde er Malmöfirmaet Tvins, en konkurrent til TV-Shop.

— Cirka to tredjedele af vores omsætning kommer fra produktion af reklame- og virksomhedsfilm. Resten er mere kreative projekter som musikvideoer, tv-serier og spillefilm. Men indtægtsmæssigt står de for en langt mindre del. Det er vanskeligt at tjene penge på at lave spillefilm, selv om indtægterne kan blive betragtelige, hvis man har succes, siger adm. dir. Jonas Sörensson.

Han har en fortid som salgschef i Maersk Datas svenske gren og grundlagde Way Creative i 2004 sammen med stillbilledfotografen Johan Tholson og filminstruktøren Joachim Hedén.

Selskabet har ti ansatte og beskæftiger yderligere 15-20 manuskriptforfattere, fotografer og andet produktionspersonale på freelancebasis. Omsætningen ligger på ti millioner svenske kroner. 2007 var det første år, hvor selskabet havde overskud.

Foruden Tvins og Sony Ericsson er blandt andre Ideonfirmaet Apptus, softwareudvikleren Avail Intelligence i Malmö og gulvproducenten Pergo på kundelisten.

Fremover satser Way Creative på at lave større reklamefilm, flere tv-serier og en spillefilm om året.

Af Erik Olausson

Om nogle uger starter produktionsselskabet Way Creative Films indspilningen af opfølgeren til spillefilmen New York Waiting fra 2006, denne gang […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.