söndag 6 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Fem hurtige til Anibal Damião hos danske InfluAds…

…et af syv Øresundsfirmaer på torsdagens Mini Seedcamp Copenhagen. Der har iværksætterne mulighed for at møde investorer og blive udvalgt til den ugelange Seedcamp i London til efteråret.

Hvad er InfluAds?

— Det er et annoncenetværk som giver relevante annoncer. Vores koncept er at have en annonce per webside. Annoncen er vældig enkel af natur, helt fri for bevægelig grafik og lignende.

Hvornår startede I?

— Jeg opsagde min stilling hos ADtomic Communications for fem måneder siden. For tre måneder siden lancerede vi InfluAds.

Hvem er jeres kunder?

— Vi henvender os ikke til de kæmpestore websites med meget trafik, men satser i stedet på nichemarkeder. Hvert emne har forskellige kunder.

Hvordan tjener I penge?

— Den største andel går til dem, som publicerer annoncen. Vi tager en provision på knap 20 procent. Vores forretningsmodel er enormt skalerbar, og vi regner med at tjene 100.000 US dollars om måneden ved udgangen af året.

Hvor holder I til?

— Vi holder den minimalistiske stil også på kontorfronten. Mit kontor er enten hjemme i København eller på en café. Sammen med min kollega, som er sælger, har vi endvidere et par personer, der arbejder på deltid for os. Vi planlægger at placere dele af udviklingsarbejdet i Ukraine.

Det eneste svenske firma fra Øresundsregionen, som deltager på Seedcamp Copenhagen er IT-firmaet Crunchfish fra Malmö. De øvrige danske virksomheder er:

* Claim mybiz: samler virksomhedsinformation på nettet

* FourKant: teknik til tjenester inden for cloud computing

* Kkloud: deler filer via nettet

* NuGames: spil til iPhone

* ProcessCase: iPhone-baseret planlægningssystem

Af Anders Frick

…et af syv Øresundsfirmaer på torsdagens Mini Seedcamp Copenhagen. Der har iværksætterne mulighed for at møde investorer og blive udvalgt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.