fredag 22 november 2024

inloggad som

Corona hindrar inte 34orna

|  , ,

“Varken snö, regn, värme eller nattens dysterhet hejdar dessa budbärare från att snabbt slutföra sina utsedda rundor.” Det sägs vara det amerikanska postverkets motto. Lägg till coronavirus så kan det bli Rapidus nya motto, för inget av ovanstående hindrar oss och vår partner PwC från att utse 34orna i år också. (För övrigt sägs svenska PostNords motto vara “Öööööh… vi har inte sett nåt paket”.)

Av Niclas Lindstrand, Rapidus övermogna talang

Det började som en protest. En protest mot alla dessa listor som produceras i Stockholm och nästan bara innehåller stockholmare trots att de låtsas handla om hela landet. Urskånska Rapidus behöver inte låtsas vara annat än just skånskt, så vi ville lyfta fram – skåningar. Vår partner PwC var med på noterna och så föddes 34orna.

Att göra listor är ju kul, men det förpliktar också. Annars blir det ännu ett YouTube-klipp där någon bara tycker något om bästa gitarrsolon eller vilken Bondskurk som har fulast frisyr. (Det sistnämnda är utan tvekan Silva i ”Skyfall”, även om Javier Bardem lyckas ha en ännu fulare friss i ”No country for old men”.)

Men lite högre krav ska man kunna ställa på både Rapidus och PwC än lite lösryckt tyckande, vi är ju inte Göran Greider som kan uttala sig om precis allting i precis alla tv-program. Alltså bestämde vi oss för något som ligger oss alla nära om hjärtat och som är vad vi alla sysslar med varje dag: att hitta stjärnskott. Inte bara talanger, utan unga människor som gjort något med sin talang och kan visa något mer än en häftig titel.

Nästa fråga var antalet. Tio i topp är alldeles för lite. Tolv också. Sedan började alla siffror kännas krystade. Tills vi upptäckte att Statistiska Centralbyrån, den näst mest allsmäktiga av alla myndigheter (efter Folkhälsomyndigheten förstås), bestämt i sin stora visdom att man är ung vuxen till och med 34. Sedan är man… bara vuxen kanske. Eller medelålders. Övermogen. Förlegad. Körd. Nåt sånt.

Alltså skulle kravet vara att inte vara mer än 34 och eftersom vi som är över 34 har svårt att komma ihåg siffror så tog vi 34 stycken. Så långt var ju allt lugnt, var och en av oss kunde komma på flera stycken på rak arm. Problemet är att entreprenörer och deras sällskap är väldigt duktiga på att vara kreativa med sina produkter, sina tjänster och sina företag. Men många är bedrövliga på att berätta för andra att de finns. Mycket riktigt tog sig Mr Rapidus själv, Jan Wifstrand, friheten att läxa upp de församlade begåvningarna vid fjolårets event för att flera av dem inte ens hade telefonnummer på sina hemsidor.

Inte för att skryta (okej då, lite för att skryta…) men 34orna blev en succé. Sällan eller aldrig har Rapidus fått in så många synpunkter. De flesta glada tillrop, människor som blev lyckliga över att själva bli uppmärksammade, att en kollega eller rent av konkurrent fick sina 15 minuter i rampljuset som Andy Warhol lovat, att de hittade en ny leverantör… eller som var sura över att vi missat ett namn som borde varit självklart. (Ofta var sanningen att ja, det hade vi ju.)

Att vi skulle göra 34orna i år igen lovade jag själv och PwC:s Måns Liljenlov redan på scenen när vi tackade för premiärkvällen, så när 2020 infann sig var det ett laddat gäng med långa listor som samlades.

Men det blev mars och vår bubbla sprack som en kombination av Hindenburg och Boo .com. Men detta är för viktigt för att låta en liten skitsak som en pandemi stå i vägen för. Är det någon gång som vi på Rapidus känner att vi är till nytta för det skånska näringslivet så är det när vi lyfter fram de nya stjärnorna.

Därför blir det 34or även i år, men i annan form. Vi firar i en hel vecka med start NU. Reglerna är som i fjol: Ingen inbördes ordning, mer än att vi bryter ut fem av 34 som vi tror allra mest på. Och att man inte får vara någon av de fem två år i rad.

Nedan ser ni tio av totalt 34 (förstås) och precis som i år kommer vi hålla på fem alldeles särskilda stjärnor som ni får vänta på, ungefär som man måste stå ut med lutfisk, tv-repriser och släktens snack om att det var bättre för (ju förr dess bättre…) tills man äntligen får julkappar och ”Die hard” som belöning. (Det är visst en julfilm! Så även ”Dödligt vapen”.)

Vi bjuder också på film i år som sista delen av årets upplaga av 34orna, tillsammans med PwC. Och först då avslöjas de fem allra klarast lysande stjärnskotten.

Nu kör vi!

Linn Wrangmark, 29, styrelseordförande och medgrundare till Medow i Lund, som tillsammans med vd och medgrundare Frida McCabe, 28, har utvecklat produkten IV-bracelet, ett färgglatt armband som håller intravenösa slangar på plats under behandling. Produkten har under 2020 blivit upphandlad av fem svenska regioner genom samarbetspartnern Baxter.

Mustafa Alfredji, 23, vd på Golden Glow i Malmö, som i höst lanserat Mysocial 2.0, en AI-motor som målgruppsanpassar och rekommenderar ”rätt” influencer för företag. Med den nya AI-motorn skräddarsys influencern utifrån vilka värden företaget vill förmedla, vilket ska leda till effektivare val av influencers.

Robert Schmitt, 22, vd för Vultus i Lund, som utvecklat ny teknik för att effektivisera jordbruket med hjälp av satellitbilder. Vultus har i år lyckats med att dubblat användandet, nu över 600.000 hektar, landat flera större distributionsavtal inför det kommande året och expanderat teamet.

Sven Paulin, 33, medgrundare och marknadschef på Fieldly i Malmö, som med sitt projekthanteringsverktyg för byggbranschen fortsätter att växa och locka investerare. Prenumerationsintäkterna för år 2020 tycks skjuta i höjden med en tillväxt på åtta procent per månad och i december stängs en ny investeringsrunda av betydande storlek.

Maximilian Ottosson, 30, vd för Cellevate i Lund, som tog ett tidigt strategiskt beslut att delta i ”kampen mot corona”. Detta genom att ha startat upp flertalet projekt inom covid-19-forskning finansierat av Vinnova och ett tätt samarbete med Lunds Universitet.

Victoria Andersson, 28 år, vd för Fitnessfika i Helsingborg, som under våren och sommaren utvecklat en ny produkt, första syskonet till basprodukten (chokladbollen) i bolaget – en havrebar. Bar-a havre, som produkten heter lanserades i oktober och har blivit en riktig succé.

Joakim Green, 31, vd för Proposales som utvecklat en ny standard för att skicka offerter. Verktyget används av hundratals hotell över hela Norden. Proposales befinner sig i en expansionsfas där nästa steg är att öppna kontor i Amsterdam inom kort.

Marcus Wennmo32, vd på Eletive i Malmö, vars verktyg för personalhälsa nu lämnat både Sverige och Europa i kölvattnet och börjar få sina första globala kunder efter en tung vår.

Daniel Wisenhoff25, vd för Debricked i Malmö, vars verktyg skyddar mjukvara mot intrång, har fått kunder som Kry, Advenica och Volvo Cars Retail Solutions. Inte konstigt att företaget lockade in 18 miljoner i riskkapital i somras.

Sofie Woge, 29, Lund, vd för Tendo, vars robothandske som hjälper människor med försämrad greppförmåga har blivit försenad eftersom pandemin stoppade alla användarstudier. Men handsken och Tendo håller ändå på att få uppmärksamhet från möjliga partners internationellt.

“Varken snö, regn, värme eller nattens dysterhet hejdar dessa budbärare från att snabbt slutföra sina utsedda rundor.” Det sägs vara […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Dags för årets 34:or

    Äntligen! Nu är årets lista klar med 34 företagare som är max 34 år – som ska få en eloge för flit, smarthet och framgång.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • AW med en offensiv försvarsindustri

    Saab flaggar för en möjlig expansion för ubåtsfabriken i Landskrona, utöver vad som tidigare kommunicerats. Det avslöjade Saabs vice ordförande Bert Nordberg på Rapidus AW med försvarsindustrin på onsdagen. Hela panelen ser stora skånska möjligheter inom försvar och säkerhet. Även för civila företag och startups.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.