lördag 5 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Alternativ ide til Øresundsbane præsenteres for Folketinget – og svenskerne

Mens interessen om en ny Øresundsforbindelse har samlet sig om Helsingør-Helsingborg linjen, så

bliver en alternativ jernbane-løsning i morgen præsenteret for formanden for Folketingets trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen fra regeringspartiet Venstre. Den store danske byggeorganisation, Dansk Byggeri, vil med støtte fra Danske Anlægsentreprenører foreslå en jernbanetunnelløsning fra Falsterbo til Stevns.

— Næste skridt er, at vi skal præsentere ideen for svenske kontakter, fortæller seniorøkonom Finn Bo Frandsen fra Dansk Byggeri til Rapidus.

Ifølge Dansk Byggeri er der stor fornuft i at bygge jernbanetunnelen fra Falsterbo til Stevns på Sydsjælland idet fremtidige, svenske højhastighedstog slet ikke kan få samme hastigheder op mod de 320 kilometer i timen på det bugtede, danske jernbanenet. Udbygningen af jernbaner fra Helsingør mod Sydeuropa bliver desuden vanskelig gennem de tæt befolkede områder omkring Storkøbenhavn. Det problem undgår man helt med Falsterbo-Stevns-linjen. Teknisk bliver tunnelen ikke vanskelig – bl.a. er der erfaringer med Øresundsbroens tunnel – og tunnelen under den engelske kanal på 58 kilometer. Hvor lang den nye tunnel vil blive afhænger af endelig placering.

Fra Stevns kan danske tog også koble sig på linjerne mod Sydeuropa eller nordpå mod Sverige. Bilforbindelsen Helsingør-Helsingborg vil dog stadig være aktuel, mener Dansk Byggeri.

Ifølge to danske forskere fra DTU Transport, Otto Anker Nielsen og Alex Landex, viser prognoser, at uden nye løsninger vil et stort antal tog i Øresundsregionen om få år være tvunget til at sætte farten ned på grund af flaskehalsproblemer, og lastbiler med transitgods vil skabe endnu større køer på vejene. Finn Bo Frandsen mener det er vigtigt at tænke langsigtet, så Øresundsregionen er forberedt, når Femern Bælt forbindelsen åbner i 2018.

Af Keld Broksø

Mens interessen om en ny Øresundsforbindelse har samlet sig om Helsingør-Helsingborg linjen, så bliver en alternativ jernbane-løsning i morgen præsenteret […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.