torsdag 3 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

København og Malmø vil bygge Femern-forbindelse

Øresundsregionen kan få mange arbejdspladser ud af byggeriet af Femern-forbindelsen til Tyskland, for både København og Malmø har netop budt ind på at få lov at lave de enorme betonelementer til tunnelen, som danske politikere foretrækker frem for en bro. De gode erfaringer fra Øresundsforbindelsen tæller på plussiden for Øresundsregionen i kampen om kontrakterne.

Teknisk direktør i Femern A/S, Peter Lundhus, er nu klar til dialog med havnene om, hvor gode de er til produktion. Det er i den forbindelse, at Københavns Havn (Frihavnen) samt Malmø Havn netop har meldt sig som interesserede i at få de kæmpe produktionsanlæg, oplyser Femern A/S.

Det samme har 17 andre havnebyer i Tyskland, Polen samt en række danske havne tættere på Femern, men København og Malmø står ekstra godt efter succesen med Øresundsforbindelsen.

Netop fordi tunnelløsningen er den foretrukne model, så har Københavns Havn fordele fordi København også producerede de kæmpe tunnelelementer, som blev sejlet ud og sænket ned i Øresund til tunneldelen af Øresundsforbindelsen. Fabrikshallerne, hvor tunnelelementer blev skabt og afskibet fra, står der desuden endnu i København. Dermed er infrastrukturen allerede i orden i København. Hertil blev meget store sænkekasser til Øresundsforbindelsens pyloner produceret i Malmø, som stadig ser sig i stand til at producere så store betonelementer.

Hvilke steder, der i sidste ende bliver erklæret bedst egnede, afklares her i 2011. Femern-forbindelsen er færdig i 2020. Tunnelen bliver 17,6 kilometer lang og koster 38 milliarder DKK.

Selv om sænketunnelen er foretrukket fortsætter miljøvurderingen af broløsningen. Det endelige valg mellem bro og tunnel sker med en endelig anlægslov i Danmark formentlig i 2013.

Af Keld Broksø

Øresundsregionen kan få mange arbejdspladser ud af byggeriet af Femern-forbindelsen til Tyskland, for både København og Malmø har netop budt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.