De senaste åren har Skånebaserade medicinteknikjätten ArjoHuntleigh lagt ner tio fabriker, bland annat i Eslöv. Men med Malmö som globalt innovationscentrum och marknader som Indien och Kina för ögonen vill bolaget nå nya kunder. I en intervju med Rapidus pekar nya vd:n Harald Stock ut miljardkoncernens strategi.
ArjoHuntleigh, bildat 2008 genom sammanslagningen av brittiska Huntleigh och Eslövsbolaget Arjo, utgör i dag Getingegruppens affärsdel Extended Care och utvecklar hjälpmedel för sjukhus och äldrevård, till exempel patientliftar, tryckavlastande madrasser och olika hjälpmedel som förbättrar patienters mobilitet.
2012 köpte ArjoHuntleigh medicinteknikföretagen TSS i USA och kinesiska Acare, vilket gjorde att omsättningen under 2013 ökade med nära 15 procent till 6,8 miljarder kronor. I samma veva har all forskning och utveckling koncentrerats från elva utvecklingsavdelningar till tre globala innovationscentrum, varav Malmö är ett. Här ligger fokus på patienthantering och hygiensystem.
Harald Stock, som tillträdde i januari efter att tidigare vd:n Alex Myers värvats av Hilding Anders, är i färd med att lägga om fokus från den interna omstruktureringen till marknadssatsningar. Ett led i det är att huvudkontoret lämnar Centralposthuset i Malmö och flyttar till nybyggda Magasinet i Malmös hamn, samma lokaler som forskningsavdelningen ligger i.
— Det ska bli mer dialog mellan marknadsföring och teknologi. Kunder ska komma hit och testa produkterna på plats i verkliga miljöer, säger Harald Stock till Rapidus.
De senaste åren har bolaget genomgått radikala effektiviseringar och minskat från femton fabriker runtom i världen till fem. Produktionen i Eslöv är flyttad till Polen. Totalt har omstruktureringarna kostat bolaget knappt 100 miljoner kronor om året, men förväntas leda till besparingar i samma storleksordning från och med 2015.
Den totala satsningen på forskning och utveckling minskade något under 2013, från 199 till 183 miljoner kronor. I den 130 personer starka personalstyrkan i Malmö kommer det inte bli några större förändringar under det kommande året. En viktig strategi framöver är att nå nya marknader som Indien, Kina och Brasilien, uppger Harald Stock. Men det kräver att även innovationerna är anpassade.
— Jag besökte ett sjukhus Indien där det var en sjuksköterska på 70 patienter. Veckan därpå var jag i USA, där var drygt en sjuksköterska på varje patient. Det är stora skillnader i förutsättningar, säger Harald Stock.
För att hitta teknologi som är anpassad till nya marknader utesluter inte Harald Stock att bolaget gör nya uppköp.
— Vi har ett team som tittar på företag att köpa. Ju större företag man blir, desto svårare blir det att utvecklas inifrån. Vi behöver också innovationer utifrån. Men det måste inte vara uppköp, vi kan bli partner med mindre företag.
Tittar ni specifikt i Öresundsregionen?
— Det är en spännande region, men närhet gör inte en innovation mer attraktiv. Vi tittar globalt, framför allt på vad vi kan göra för växande marknader. Det finns så många marknader och patienter som långsamt får tillgång till modern sjukvård och ibland behöver de ny teknologi, säger Harald Stock.
Stockholmsbörsnoterade Getingegruppen har totalt 15.000 anställda i 40 länder och omsätter 25 miljarder kronor.
Olof Peterson