Ideonbolaget Zaplox som utvecklar system där mobilen används som dörrnyckel tar in 27,6 miljoner kronor i riskkapital. En ny tysk privatinvesterare står för största andelen. I samband med emissionen tar övriga ägare över grundaren Stefan Gripwalls ägarandel.
Det är bland annat för att kunna möta ett växande intresse från stora internationella kunder som Zaplox genomför emissionen, där tyska 4M Beteiligungs som kontrolleras av industrifamiljen Mankel, står för runt 70 procent av det nya kapitalet.
Investeringen gör att Mankel-familjen tar plats jämte de övriga två storägarna i Zaplox; Industrifonden och LMK Ventures.
— Då vi planerar för att expanderar internationellt både på den amerikanska och europeiska marknaden känns det bra att ha ytterligare en så finansiellt stark ägare med oss. Kapitalanskaffningen gick relativt enkelt. I en sådan här process hjälper det att vi har våra övriga storägare med oss, säger Zaplox vd Magnus Friberg till Rapidus.
Han efterträdde medgrundaren Stefan Gripwall på vd-posten i september 2013 och i samband med sommarens emission har Gripwall valt att också lämna bolagets styrelse och sälja av sin ägarandel. Med senaste kapitalanskaffningen har Zaplox tagit in totalt 54 miljoner kronor.
Som Rapidus rapporterade i våras har bolaget också inlett samarbete med Axis. Zaplox mobilanycklar utgör en del i Axis passagekontrollsystem, riktat mot amerikanska företag. Intresset kring den lösningen och ett närmande från flera aktörer på amerikanska marknaden gör att Zaplox överväger att utöka sin närvaro där.
— I dag är vi tio heltidsanställda och det närmaste halvåret ska vi utöka personalstyrkan med fem-sex personer, varav någon troligtvis sitter utanför Sverige, säger Magnus Friberg.
Även i Asien har samtal inletts med spelare inom hotellnäringen, men där ligger en expansion längre fram i tiden.
Bland bolagets existerande kunder finns SkiStar, Sony Mobile, HTL och Ikano. Försäljningen i fjol var marginell och först 2016 räknar Magnus Friberg med att bolaget som tidigast kan nå positivt kassaflöde.
— Vår affärsmodell bygger på volym och då krävs det stora affärer med aktörer inom hotellnäringen och leverantörer av passagesystem för att nå dit. Hur snart det går beror också på vilken expansionstakt vi väljer, säger Magnus Friberg.
Joel Lyth