… som i dag och i morgon är med och arrangerar konferensen Svensk Kompositforskning på Lunds tekniska högskola.
Hur hett är egentligen plastkompositer?
— Det är jättehett! I dag är det mycket fokus på miljö och lättviktsmaterial i allt som rör sig. Alla vill få ner vikten och bränsleförbrukningen för transporter, oavsett om det är bil, lastbil eller flyg. Där finns det inget material som slår den fiberförstärkta plasten.
Hur kan kompositbranschen bidra till utvecklingen av gröna produkter?
— Framförallt genom att göra produkter lättare, men det finns också möjligheter att designa fritt med det här materialet. Det kan böjas och vridas hur man vill, och dessutom har det lång livslängd. Det gör det intressant för produkter som ska klara sig länge med lite underhåll, vilket i sig bidrar till minskad förbrukning.
Hur bra är man på kompositutveckling på LTH?
— Man kunde vara bättre, men konferensen tillsammans med den nya kompositkursen som nu pågår är startskottet för en utökad verksamhet som ska omfatta forskning inom polymerfiberkomponenter. Tanken är att vi ska anställa två doktorander inom ett år och därmed vässa oss ytterligare.
Kommer det presenteras några nyheter på konferensen i Lund?
— Det kommer definitivt att presenteras nyheter. 95 procent av den svenska kompositforskningen är närvarande för att presentera pågående forskning.
Vilka företag deltar?
— Vi har ett femtiotal företag som deltar, bland annat Volvo, Scania, KMT Robotic och ÅF. Extra skoj är att Nevs och Koenigsegg kommer, både Christian von Koenigsegg och Jon Gunner, teknisk chef är anmälda. Det blir häftigt.
Polymercentrum är ett kompetenscenter som jobbar för att säkerställa yrkeskunskap inom svenska plastbranschen. Basen är Gislaved.
Jennie Lorentsson