Årets Roskildefestival betyder affärer för batteriteknikbolaget Getvolt från Köpenhamn som tar fram laddningslösningar för mobiltelefoner på campingplatser. Med tre miljoner i startkapital har verksamheten på kort tid växt till att sysselsätta 15 anställda.
Förutom affärsänglar har även Roskildefestivalen satsat 600.000 danska kronor i Getvolt, som totalt har tagit in tre miljoner danska kronor genom en kombination av riskkapital och lån.
Affärsidén är enkel: antalet smartphones växer och det gör också behovet att ladda dem på festivaler som den i Roskilde där det inte finns någon stickkontakt runt hörnet. Det behovet täcker Gevolt, som startade som ett projekt på Danmarks Tekniske Universitet.
Grundartrion har satt upp ett enkelt system med externa batterier som festivalbesökarna hämtar ut för en mindre summa. Batteriet kan sedan bytas ut under festivalens gång när det har laddats ur.
— De senaste åren skulle vi bevisa att konceptet fungerar. Nu ska vi bevisa att affärsmodellen också håller, säger medgrundaren Trygve Aabye Dam.
Åtskilliga festivaler i Danmark och utlandet har efterfrågat Gevolts produkter. Firman var precis på Jelling-festivalen och tekniken ska användas på Folkemødet på Bornholm, Hultsfredsfestivalen och Bråvalla festival i Norrköping. Därtill ska festivaler i Schweiz och England samt Ghana använda systemet.
— Vi ska säkert ut och ta in mer kapital för vi växer väldigt snabbt nu, Trygve Aabye Dam.
I fjol hade bolaget en campingvagn på Roskildefestivalen. I år ska tre containrar sättas upp på campingområdet som tar emot 100.000 deltagare och personal.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø