En flingsugen men diabetessjuk pappa fick två kompisar att börja tillverka flingor hemma i köket. Nu skalar de upp tillverkningen och siktar på miljonomsättning.
Sebri Mohammed-Abdu (27) och Robin Stoytchev (27) är två vänner från Lund som 2023 startade Low-ki, en webbshop som säljer egentillverkade frukostflingor. Det speciella med deras flingor är att de bara innehåller lite socker, men istället mycket protein – och är dessutom helt glutenfria.
– Sebris pappa har typ 2-diabetes och kunde i princip inte äta några flingor alls, de flesta är ju helt bombade med socker. Det var där idén uppkom, berättar Robin Stoytchev.
De goda vännerna började experimentera med att tillverka egna flingor hemma i köket. Det tränade dem inte bara i hur man gör flingor, utan också i uthållighet.
– Vi misslyckades vecka ut och vecka in i över ett år, men sedan fick vi till det, säger Robin Stoytchev.
Hem till Robins lägenhet införskaffades en livsmedelsugn, och Malmö stads miljöförvaltning bjöds in för att inspektera säkerhet och sanitet. Därefter kunde den första omgången flingor tillverkas, som snabbt sålde slut.
– Vi sålde 300 paket på tre veckor, det var mycket högre tryck än vi först kunnat tro.
Nu är det långt ifrån bara diabetiker som är målgrupp. Det höga proteininnehållet gör dem till ett attraktivt val för den träningsintresserade, men även föräldrar till barn som är glutenintoleranta har berättat vilken betydelse flingorna gör för deras vardag.
Kundkontakterna har under bolagets inledning varit många. Sebri och Robin körde runt och levererade de flesta flingpaketen personligen, då beställningarna främst kom från området runt Malmö och Lund.
– Nu ska vi få ordning på logistiken. Vi måste kunna leverera beställningarna inom en till tre vardagar och inte en månad, säger Robin Stoytchev.
Inom några veckor kommer även tillverkningen uppgraderas, när den flyttar ut från Robins lägenhet och in i ett riktigt industrikök. Genom nätverket Foodtech Innovation har Low-ki-grundarna fått kontakt med restaurangägaren och entreprenören Sadoo Iskandarani, som erbjudit plats i produktionsköket i Sofielund i Malmö, där hans libanesiska matprodukter tillverkas under etiketten Tamini.
Ökad produktion och förbättrad logistik är två huvudspår för Low-kis fortsättning. Då hoppas de också kunna öka sin omsättning markant.
– Om vi kan komma igång med försäljningen ordentligt nästa år så har vi som mål att omsätta en halv miljon kronor under det första halvåret, säger Robin Stoytchev.
När produktion och försäljning kommit igång på riktigt kan det bli aktuellt att ta in externt kapital i bolaget. Men tills vidare håller de fokus på att utveckla den egenbyggda e-handeln och dess produkter för att kunna växa sin egen takt.
– Vi är i en bransch som är volymdriven. Ska man upp i ordentlig omsättning inom livsmedelsbranschen så måste vi ut i butik så småningom, annars blir det svårt att komma upp i flera miljoners omsättning, som vi har som ambition. Men vi vill skala upp och bli varmare i kläderna först, säger Robin Stoytchev.
Julia Fryklund