Investerare och bolag närmar sig varandra igen. Men det är inte kärlek vid första ögonkastet som förr. I dag får bolagen kämpa hårt för att vinna investerarnas gunst.
Rapidus skrev nyligen om finansrådgivningsbolagen som ser ett svagt ljus på den annars mörka transaktionsmarknaden. Säljare och köpare börjar hitta tillbaka till varandra igen, även om läget är avvaktande. Förra veckan besökte Rapidus Nordic Demo Day på Malmö Live och tog tempen på investeringsviljan bland investerarna själva – och på bolagen som slåss om kapitalet. Bilden som målas upp är tydlig, investeringsviljan finns men läget är fortsatt tufft.
– Hur vi utvärderar bolagen har ändrats. För att vi ska investera måste man visa att man är beredd att gå hela vägen. Även om man har en bra pitch och en bra produkt så måste man visa att man kan hantera misslyckanden, hitta lösningar och vara uthållig på lång sikt, säger Jessica Rameau, investeringschef på riskkapitalbolaget Wellstreet.
Mikael Funa från GU Ventures, Göteborgs universitets investeringsarm, bekräftar.
– Läget är helt annorlunda än för några år sedan. VC-bolagen måste fortfarande investera sitt kapital, men för deras del är villkoren betydligt bättre än tidigare. Kapitalet och affärsänglarna finns där, men bolagsvärderingarna har gått ner. Samtidigt tror jag att den sämsta tiden har passerat och att det är på väg att bli bättre.
Heidi Lindvall, medgrundare till det Malmöbaserade riskkapitalbolaget Pale Blue Dot, cementerar bilden.
– Värderingarna är lägre och bolagen måste ha mer attraktionskraft än tidigare. Som investerare är man mer försiktig. Jag tror att det kommer att vara så fram till hösten, men därefter och under nästa år så kommer investeringstakten att öka. Kapitalet hos VC-bolagen finns och det måste investeras.
Bolagen själva vittnar också om en tuffare tillvaro. Roy Golden är på plats på Malmö Live för att pitcha sitt Oslobaserade startupföretag Travelin.ai.
– Just nu är det extremt tufft att resa pengar. Man måste nätverka mer och hitta nya vägar. Bland annat försöker vi att få partners och kunder, i vårt fall tech- och konsultbolag, att investera i vår verksamhet.
Peak Energy är ett av fyra skånska bolag som kör sin pitch under Nordic Demo Day. Medgrundaren Michal Stala vittnar också om en svag investeringsvilja.
– För tre, fyra år sedan fick alla pengar. Nu måste man ringa och tjata och visa att man finns. Det gäller helt klart att synas och höras mer.
Så, förutom att leverera en bra affärside och innovation, vad kan bolagen göra för att få en kapitalinjektion i dessa tider? Enligt affärsängeln Mårten Öbrink är svaret enkelt.
– Individens utstrålning och karisma är otroligt viktig. Det spelar absolut en avgörande roll.
Martin Linderoth
I bild på övre raden från vänster: Heidi Lindvall, Jessica Rameau, Mikael Funa.
Nedre från vänster: Mikael Stala, Mårten Öbrink, Roy Golden.