Medicon Village-baserade Greenleaf Medical hoppas få godkänt av den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) att använda vissa hälsopåståenden i marknadsföringen av hälsokostprodukten Appethyl, till exempel att den ger ett minskat sötsug. Om EFSA ger positivt besked så öppnas livsmedelsmarknaden för bolaget.
Appethyl lanserades förra året och säljs i hälsokostbutiker och internetbaserade apotek. Nu försöker bolaget bredda marknaden och har därför tagit in sex miljoner kronor som ska gå till fortsatt arbete med EFSA-ansökan samt till en klinisk studie som startats för att dokumentera effekterna av Appethyl på personer med ett förstadium till diabetes typ 2.
– Vi hoppas få svar från EFSA senare i år. Flera stora livsmedelsbolag har visat intresse av att addera Appethyl som ingrediens i sina produkter, för att ge dem fler hälsofördelar, säger Sara Palmqvist, vd för Greenleaf Medical.
Appethyl innehåller thylakoider, substanser som är framtagna ur spenat och som enligt studier kan ge minskat sötsug, ökad mättnadskänsla och påverka bakteriefloran i tarmen positivt. Produkten baseras på resultat från professor Charlotte Erlanson Albertssons forskning vid Lunds universitet.
– Om EFSA godkänner ansökan så behöver bolaget en stark partner för satsningen på livsmedelsmarknaden och det blir aktuellt med en större kapitalanskaffning, säger Stefan Wilhelmson, styrelsemedlem i bolaget och en av de tidiga delägarna.
Stefan Wilhelmson har varit styrelseordförande och delägare i Kung Markatta och var medgrundare till det Malmöbaserade fastighetsbolaget Norama som såldes för något år sedan.
Elisabet Ottosson