Lundabaserade Brantu tar in 2,1 miljoner dollar, runt 20 miljoner kronor, för att utöka sortimentet i sin e-handel för kläder i sitt egyptiska dotterbolag. Verksamheten startade så sent som förra sommaren med bara ett fåtal internationella varumärken men har vuxit snabbt.
– Ska man beställa online i Egypten från en modekedja så måste man betala för importen. Ett par skor på nätet kostar 40 procent extra i tull och det tar tre till fyra veckor att få ut den. Det vill vi tackla genom att göra våra varor tillgängliga inom ett par dagar och erbjuda returer utan problem, säger Brantus medgrundare Fredrik Granström till Rapidus.
Utan en fungerande infrastruktur för e-handel fick Brantu bygga upp allting själva. Fredrik Granström berättar att Egypten hade marknadsplatser som Amazon och lokala motsvarigheter, men ingenting som var fokuserat på mode.
De stora varumärkena var dock svårlockade till en början. Därför tog han och medgrundaren Mohamed Rizk taxi till närmaste galleria och köpte massor av kläder som fotades för att lägga på sajten. Först därefter började de första avtalen komma på plats. Nu finns över 70 internationella varumärken för kvinnor på Brantu, men företaget vill expandera mer.
– Vi tror på att äga och utveckla grundteknologin själva för att kunna erbjuda den bästa kundupplevelsen. Därför har vi ett eget logistiksystem som kan ta emot tredjepartsleverantörer i två olika affärsmodeller. Dels har vi en egen marknadsplats, dels kan stora varumärken lägga upp sina egna lager i separata varuhus som vi hanterar, säger Fredrik Granström.
Den största investeraren i A-rundan som nu avslutas är Sawari Ventures Partner, ett riskkapitalbolag i Kairo som främst investerar i teknikbaserade företag i Egypten, Tunisien och Marocko.
– Vårt fokus ligger nu till hundra procent på att öka marknadsandelen i Egypten och bredda vår portfölj. På lite längre sikt är målet att starta i fler länder som har liknande förutsättningar i regionen, säger Fredrik Granström.
Niclas Lindstrand