torsdag 21 november 2024

inloggad som

E-handel från Lund tar in 20 miljoner

|  
|  

Lundabaserade Brantu tar in 2,1 miljoner dollar, runt 20 miljoner kronor, för att utöka sortimentet i sin e-handel för kläder i sitt egyptiska dotterbolag. Verksamheten startade så sent som förra sommaren med bara ett fåtal internationella varumärken men har vuxit snabbt.

– Ska man beställa online i Egypten från en modekedja så måste man betala för importen. Ett par skor på nätet kostar 40 procent extra i tull och det tar tre till fyra veckor att få ut den. Det vill vi tackla genom att göra våra varor tillgängliga inom ett par dagar och erbjuda returer utan problem, säger Brantus medgrundare Fredrik Granström till Rapidus.

Utan en fungerande infrastruktur för e-handel fick Brantu bygga upp allting själva. Fredrik Granström berättar att Egypten hade marknadsplatser som Amazon och lokala motsvarigheter, men ingenting som var fokuserat på mode.

De stora varumärkena var dock svårlockade till en början. Därför tog han och medgrundaren Mohamed Rizk taxi till närmaste galleria och köpte massor av kläder som fotades för att lägga på sajten. Först därefter började de första avtalen komma på plats. Nu finns över 70 internationella varumärken för kvinnor på Brantu, men företaget vill expandera mer.

– Vi tror på att äga och utveckla grundteknologin själva för att kunna erbjuda den bästa kundupplevelsen. Därför har vi ett eget logistiksystem som kan ta emot tredjepartsleverantörer i två olika affärsmodeller. Dels har vi en egen marknadsplats, dels kan stora varumärken lägga upp sina egna lager i separata varuhus som vi hanterar, säger Fredrik Granström.

Den största investeraren i A-rundan som nu avslutas är Sawari Ventures Partner, ett riskkapitalbolag i Kairo som främst investerar i teknikbaserade företag i Egypten, Tunisien och Marocko.

– Vårt fokus ligger nu till hundra procent på att öka marknadsandelen i Egypten och bredda vår portfölj. På lite längre sikt är målet att starta i fler länder som har liknande förutsättningar i regionen, säger Fredrik Granström.

Niclas Lindstrand

Lundabaserade Brantu tar in 2,1 miljoner dollar, runt 20 miljoner kronor, för att utöka sortimentet i sin e-handel för kläder […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Najell hoppas på babyboom

    Medan branschen för barn- och babyprodukter är i kris går e-handelsbolaget Najell från Lund mot strömmen. Vd och grundare Niklas Najafi Kristensen spår en lönsam tillväxt på 70–80 procent i år.

  • Därför fick Rugvistas vd sparken

    Börsnoterade Rugvista i Malmö, som säljer mattor på nätet, har sparkat sin vd som fick gå på dagen. Bolagets ordförande och e-handelsprofilen Martin Benckert berättar varför.

  • Medea i konkurs

    Upp som en sol och ned som en pannkaka. Medea, vars grundare utnämndes till 34:or av Rapidus 2021, är försatt i konkurs. Bolaget fick sitt uppsving i samband med covid-pandemin, sedan tog det stopp.

  • Vill bli navet för mattor i Europa

    Rugvista är det börsnoterade bolaget i Malmö som har ambitionen att bli ledande försäljare av mattor i Europa. Men just nu håller konsumenterna i plånboken. Det framgår av bolagets rapport för det andra kvartalet.

  • Tillfällig avkylning i het bransch

    HMS Network-grundarens ehandelsbolag JS Energi i Helsingborg kämpar med lönsamheten. Försäljning av värmepumpar på nätet gav växtvärk under chock-året för elpriser 2022.

  • Skånsk återvinningspionjär bantar sig i form

    Staffanstorpsbaserade Godsinlösen genomför det tredje besparingsprogrammet på drygt ett år. Personalstyrkan ska nu minskas med 17 medarbetare. Åtgärderna ser ut att ha effekt. Det framgår av företagets färska kvartalsrapport.

  • ”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

    Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
    – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

  • De utmanar Systemets vinmonopol

    Winefinder och Vinoteket går samman och bildar ett helt nytt bolag. Detta efter en lång och uppmärksammad tvist med Systembolaget.

  • Skånska bjässar shoppar bolag

    Servettbolaget Duni blir majoritetsägare i tyska Relevo och e-handelsjätten BHG fortsätter att konsolidera marknaden.

  • Rabattbolag från Lund redo för lansering

    Lundabolaget Dealguru har säkrat 10 miljoner kronor för att utveckla sin rabattsajt och bygga en app. Flera riskkapitalister har investerat.