söndag 24 november 2024

inloggad som

Skarpt läge för kallpastöriserare i Landskrona

|  
|  

Maskinen på Stuverigatan går inte varm – men är under hårt tryck. Det handlar om HPP, High pressure processing som, till skillnad från värmepastörisering, varken försämrar näringsvärde eller påverkar färskheten i mat. Nu får livsmedelsbolag i södra Sverige och Danmark sina första leveranser från företaget HPP Nordic i Landskrona.

– Den handfull kunder som är igång gör nu egna hållbarhetstester. Med HPP-tekniken skapar vi så lång hållbarhet som kunden vill. Någon vill ha en månad, en annan tre månader. Det är ett sätt att köpa sig tid för att kunna lagerhålla och ha en vettig logistik utan att behöva proppa sin produkt full med kemikalier som annars är vanligt i livsmedelsbranchen, säger vd Joakim Lundgren.

Tekniken har funnits sedan 1990-talet men är ny i Sverige där värmepastörisering är den vanliga metoden. Den är nämligen billigare och enkel eftersom de flesta livsmedel går att värmepastörisera.

– Fördelarna med kallpastörisering är många. Men investeringskostnaden är hög, man ska upp i en volym på 4-5.000 ton om året för att det ska löna sig och det är få företag som gör det. HPP Nordic löser det problemet eftersom kunden köper tid på maskinen hos oss och därmed indirekt delar på investeringskostnaden tillsammans med andra bolag, säger Joakim Lundgren.

Efterfrågan på näringstät mat utan kemikalier har ökat och Joakim Lundgren bedömer att marknaden i södra Sverige och Danmark är den mest snabbstartade.

– Här finns många livsmedelsproducenter inom rimlig transportsträcka som skulle kunna använda denna teknik. Vi söker fler kunder och kommer att utöka i takt med efterfrågan och placera fler maskiner där de finns.

Pernilla Gudmundsson

Maskinen på Stuverigatan går inte varm – men är under hårt tryck. Det handlar om HPP, High pressure processing som, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.