söndag 8 september 2024

inloggad som

Anima har fyllt kassan rejält – lanserar i USA

Sedan i april säljs Malmöbaserade Animas smarta klocka på den europeiska marknaden och bolaget är i full färd med att rulla ut försäljningen i USA. Inför lanseringarna fick bolaget in ytterligare 10 miljoner euro från ägarkretsen, som domineras av kinesiska GoerTek. Det visar Animas färska årsredovisning.

Fyra tidigare Sony Mobile-chefer startade bolaget tillsammans med kinesiska elektroniktillverkaren GoerTek år 2015. I samband med bildandet gick GoerTek in med 10 miljoner euro och blev därmed huvudägare med 75 procent av aktierna i bolaget. GoerTek är baserat i Hongkong och listat på börsen i Shenzen.

Efter lite mer än ett års produktutveckling presenterades de första uppkopplade klockor i januari i år under varumärket Kronaby, och lanserades i butik förste april. Strax innan lansering, i slutet av 2016, fick bolaget alltså ytterligare 10 miljoner euro från aktieägarna, motsvarande drygt 90 miljoner kronor.

Pengarna kommer lägligt, resultatet före skatt för 2016 landade på -106 miljoner kronor. I årsredovisningen skriver dock ledningen att de räknar med att Anima ska bli lönsamt i slutet av 2017.

I en intervju med Rapidus uppger Animas vd Pål Borge att marknadsintroduktionen går enligt plan. Anima har etablerat distributionsnät i större delen av Europa och rullar sedan en tid ut sin klocka i USA, med start på östkusten. Även i Japan har lanseringen påbörjats. Hur försäljningen gått hittills vill Pål Borge dock inte gå in på.

– Vi träffar de kinesiska ägarna på kvartalsbasis. Vi har stora ambitioner, helt baserat på vår gemensamma vision, säger han.

Klockorna, som har analog urtavla, klassisk klockdesign, smarta funktioner och är uppkopplade via bluetooth, säljs i Sverige genom bland andra Stjärnurmakarna. Planen är att släppa nya funktioner varje kvartal.

Bakom Anima står de tidigare Sony Mobile-cheferna Fredrik Rosén, Pål Borge, Sarandis Kalogeropulos och Thomas Sandelius, samt GoerTek. Anima sysselsätter ett 70-tal personer och anställer just nu fler framför allt på den kommersiella sidan i Sverige och USA.

Elisabet Ottosson

Sedan i april säljs Malmöbaserade Animas smarta klocka på den europeiska marknaden och bolaget är i full färd med att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Bolaget som tar in 1,1 mdr på en dag

    För vissa går det lätt att få riskkapital. Här är bolaget som på onsdagen sonderade intresset för att pytsa in 1 miljard kronor. Samma kväll fanns löften om 1,1 miljarder.

  • Fåhraeus fyller på sin fond

    Serieentreprenören Christer Fåhraeus räknar med att ha 700 Mkr i torrt krut till årsskiftet i sin investeringsfond FSG 2. Det senaste förvärvet är en mindre andel i Göteborgsföretaget Promimic.

  • Mer EU-pengar till skånska aktörer

    Skåne har utnämnts till att vara en av EU:s 151 “Region Innovation Valleys”, innovationsregioner. Initiativet ska hantera EU:s samhällsutmaningar och stärka den gemensamma konkurrenskraften.


  • Diamir-grundarna startar nytt

    Förra året såldes IT-konsultbolaget Diamir Consulting till konsultjätten Omegapoint. Nu startar Diamir-grundarna ett helt nytt nischbolag. Nu startar jakten på talanger att anställa.

  • Google öppnar dörren för Zaplox

    Först Apple Wallet, sedan Google Wallet. I sommar har Lundabolaget Zaplox, med vd Tess Mattisson, lanserat världens första digitala hotellnyckellösning för Android-användare, framtagen i samarbete med Google. En första installation finns på Petter Stordalens hotell Clarion Hotel Post i Göteborg.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Skönsång mot cyberbrott 

    Sommaren innebär en ökad risk för bedrägerier, nätfiske och bluffakturor. För att uppmärksamma detta har Vegakören från S:t Johanneskyrkan och cybersäkerhetsbolaget Vigili skrivit om en klassisk sommarsång för att öka medvetenheten om riskerna.