fredag 3 maj 2024

inloggad som

Anima har fyllt kassan rejält – lanserar i USA

Sedan i april säljs Malmöbaserade Animas smarta klocka på den europeiska marknaden och bolaget är i full färd med att rulla ut försäljningen i USA. Inför lanseringarna fick bolaget in ytterligare 10 miljoner euro från ägarkretsen, som domineras av kinesiska GoerTek. Det visar Animas färska årsredovisning.

Fyra tidigare Sony Mobile-chefer startade bolaget tillsammans med kinesiska elektroniktillverkaren GoerTek år 2015. I samband med bildandet gick GoerTek in med 10 miljoner euro och blev därmed huvudägare med 75 procent av aktierna i bolaget. GoerTek är baserat i Hongkong och listat på börsen i Shenzen.

Efter lite mer än ett års produktutveckling presenterades de första uppkopplade klockor i januari i år under varumärket Kronaby, och lanserades i butik förste april. Strax innan lansering, i slutet av 2016, fick bolaget alltså ytterligare 10 miljoner euro från aktieägarna, motsvarande drygt 90 miljoner kronor.

Pengarna kommer lägligt, resultatet före skatt för 2016 landade på -106 miljoner kronor. I årsredovisningen skriver dock ledningen att de räknar med att Anima ska bli lönsamt i slutet av 2017.

I en intervju med Rapidus uppger Animas vd Pål Borge att marknadsintroduktionen går enligt plan. Anima har etablerat distributionsnät i större delen av Europa och rullar sedan en tid ut sin klocka i USA, med start på östkusten. Även i Japan har lanseringen påbörjats. Hur försäljningen gått hittills vill Pål Borge dock inte gå in på.

– Vi träffar de kinesiska ägarna på kvartalsbasis. Vi har stora ambitioner, helt baserat på vår gemensamma vision, säger han.

Klockorna, som har analog urtavla, klassisk klockdesign, smarta funktioner och är uppkopplade via bluetooth, säljs i Sverige genom bland andra Stjärnurmakarna. Planen är att släppa nya funktioner varje kvartal.

Bakom Anima står de tidigare Sony Mobile-cheferna Fredrik Rosén, Pål Borge, Sarandis Kalogeropulos och Thomas Sandelius, samt GoerTek. Anima sysselsätter ett 70-tal personer och anställer just nu fler framför allt på den kommersiella sidan i Sverige och USA.

Elisabet Ottosson

Sedan i april säljs Malmöbaserade Animas smarta klocka på den europeiska marknaden och bolaget är i full färd med att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.