Ängelholmsföretaget Cimco Marine har tagit in 66 miljoner kronor, varav halva beloppet är en kvittning av skulder. I samma veva har man bytt från privat till publikt bolag; en nödvändig åtgärd för den som vill in på börsen.
Cimco Marine utvecklar den kraftfulla utombordsmotorn Oxe Diesel, på 200 hästkrafter, och vänder sig till kommersiella kunder inom tull, kustbevakning, oljeindustrin och fiskerinäringen.
– Den här innebär att vi kan rampa upp rejält. Planen är att produktionen ska dra igång för fullt efter sommaren, säger Cecilia Anderberg som är ny vd på företaget sedan en månad tillbaka.
Liknande ambitioner fanns hos Cimco Marine redan 2015 men då satte en brist på likvider käppar i hjulet, uppger Cecilia Anderberg. Produktionskapaciteten ska nu upp i minst 500 motorer per år.
En nollserie där produktionstakten inte är så hög redan är igång och Oxe Diesel har levererat ett 30-tal motorer hittills i år.
Cecilia Anderberg har en bakgrund från Volvo, men kommer närmast från Getinge Sterilization där hon ansvarade för framtida tekniska lösningar. Hon vill inte kommentera vem som gått in med kapitalet i emissionen, men dokument från bolaget som Rapidus tagit del av visar att brittiska Camco Private Equity Group blir nya delägare genom att skjuta till 23 miljoner kronor i kvittningsdelen.
Enligt Cimco Marine besitter Oxe Diesel en rad fördelar framför den traditionella bensinmotorn. På Oxe Diesel sitter växelhuset ovanför vattenytan med en horisontell drivaxel som gör den mindre känslig för grundstötning, och dieselmotorn har högre verkningsgrad som innebär att en tank räcker dubbelt så långt jämfört med samma volym bensin.
Motorn utgår från en vanlig bilmotor som man köper in från Opel och sedan modifierar eller ”marinerar” som Cecilia Anderberg uttrycker det. Tekniken och komponenterna tas fram i Ängelholm, medan motorn monteras på en fabrik i Uddevalla.
Cimco Marine har i dag 30 anställda i Ängelholm plus en handfull konsulter i arbete. En ny Oxe-modell på 300 hästkrafter är under utveckling.
Magnus Erlandsson