torsdag 21 november 2024

inloggad som

Cimco Marine tar in 66 miljoner – krattar för notering

Ängelholmsföretaget Cimco Marine har tagit in 66 miljoner kronor, varav halva beloppet är en kvittning av skulder. I samma veva har man bytt från privat till publikt bolag; en nödvändig åtgärd för den som vill in på börsen.

Cimco Marine utvecklar den kraftfulla utombordsmotorn Oxe Diesel, på 200 hästkrafter, och vänder sig till kommersiella kunder inom tull, kustbevakning, oljeindustrin och fiskerinäringen.

– Den här innebär att vi kan rampa upp rejält. Planen är att produktionen ska dra igång för fullt efter sommaren, säger Cecilia Anderberg som är ny vd på företaget sedan en månad tillbaka.

Liknande ambitioner fanns hos Cimco Marine redan 2015 men då satte en brist på likvider käppar i hjulet, uppger Cecilia Anderberg. Produktionskapaciteten ska nu upp i minst 500 motorer per år.

En nollserie där produktionstakten inte är så hög redan är igång och Oxe Diesel har levererat ett 30-tal motorer hittills i år.

Cecilia Anderberg har en bakgrund från Volvo, men kommer närmast från Getinge Sterilization där hon ansvarade för framtida tekniska lösningar. Hon vill inte kommentera vem som gått in med kapitalet i emissionen, men dokument från bolaget som Rapidus tagit del av visar att brittiska Camco Private Equity Group blir nya delägare genom att skjuta till 23 miljoner kronor i kvittningsdelen.

Enligt Cimco Marine besitter Oxe Diesel en rad fördelar framför den traditionella bensinmotorn. På Oxe Diesel sitter växelhuset ovanför vattenytan med en horisontell drivaxel som gör den mindre känslig för grundstötning, och dieselmotorn har högre verkningsgrad som innebär att en tank räcker dubbelt så långt jämfört med samma volym bensin.

Motorn utgår från en vanlig bilmotor som man köper in från Opel och sedan modifierar eller ”marinerar” som Cecilia Anderberg uttrycker det. Tekniken och komponenterna tas fram i Ängelholm, medan motorn monteras på en fabrik i Uddevalla.

Cimco Marine har i dag 30 anställda i Ängelholm plus en handfull konsulter i arbete. En ny Oxe-modell på 300 hästkrafter är under utveckling.

Magnus Erlandsson

Ängelholmsföretaget Cimco Marine har tagit in 66 miljoner kronor, varav halva beloppet är en kvittning av skulder. I samma veva […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.