torsdag 19 september 2024

inloggad som

Nanotrådar från Lund bakom Årets Rapidusföretag

Ikväll utsågs Årets Rapidusföretag för 16:e året i rad. I år gick utnämningen till solcellsteknikbolaget Sol Voltaics, vars nanotrådsteknologi kan öka effekten på solceller med runt 60 procent. I bolagets teknik placeras nanotrådar i en ogenomskinlig plastfilm som sedan läggs ovanpå en vanlig solcell och därmed höjer verkningsgraden. I framtiden ser vd Erik Smith många möjligheter med bolagets böjliga solceller, till exempel monterade på taken på elbilar.

– Vi har gjort viktiga genombrott i teknikutvecklingen och kan nu orientera nanotrådarna i polymerfilmen så att de fångar upp maximalt med solljus. Dessutom kan vi tillverka nanotrådarna kontinuerligt i stor volym, vilket ger låg produktionskostnad, sa Erik Smith när han tog emot priset på kvällens fest.

Årets Friskt vågat-utmärkelse gick till Ela Güler och hennes satsning Lilla svampkorgen. Hon har på kort tid byggt upp ett företag med två anställda som har innovativ champinjonodling i containrar i Helsingborg.

I övrigt roades den 150-hövdade publiken av musikquiz och spirituella diskussioner från scenen, och inte minst av musikinnovatörerna Mirror Music som spelade musik med mattallrikar och personer ur publiken som klaviatur.

I minglet syntes bland andra Carolina Palmqvist, vd på TicTac Interactive, Karin Ebbinghaus på EY Law och Oscar Ahlgren, vd för Västra Hamnen Corporate Finance. Klicka här för ett snabbt referat med bilder från festen.

Ikväll utsågs Årets Rapidusföretag för 16:e året i rad. I år gick utnämningen till solcellsteknikbolaget Sol Voltaics, vars nanotrådsteknologi kan öka effekten […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.