I nybildade Queen Invest har Jeanette Andersson samlat sex kvinnliga affärsänglar från regionen, däribland rekryteringsbolaget Lisbergs vd Anita Otterheim Hjalmarsson och Medicon Villages vice-vd Kerstin Jakobsson. Queen Invest gör nu sin första investering då LTH-avknoppnigen Hoodin tar in ett miljonbelopp.
Hoodins mjukvara används för att skapa skräddarsydda informationsflöden för till exempel olika platser eller arrangemang genom att samla in, modifiera och presentera olika former av publik information, som inlägg i sociala medier, artiklar i traditionella medier och poster i eventkalendrar.
Bland annat har Hoodin skapat lokala medieflöden för olika bostadskvarter åt Riksbyggen och vandringsleder åt Region Skåne. Enligt vd Marcus Emne är intäkterna redan tillräckliga för att göra ett nollresultat i år, de drygt två miljoner kronor bolaget får in genom emissionen ska gå till att lägga om försäljningstaktiken. Istället för att bygga sajter eller kampanjer själva ska Hoodin framöver licensiera ut sin mjukvara åt till exempel webb- eller PR-byråer som vill använda den för att skapa egna appar, sajter och kampanjer med Hoodins teknik under huven.
2015 omsatte Hoodin 1,3 miljoner kronor, en siffra Marcus Emne räknar med att mångdubbla till närmare 4 miljoner kronor i år. Inräknat konsulter sysselsätter Hoodin ett tiotal personer.
Sedan tidigare finns Mats Lindoff, Nordic Innovation Invest och Djäkne Startup Studio i Hoodins ägarlista. Nu tillkommer advokaten Martin Dell och Queen Invest.
Framöver ska Queen Invest göra 2-3 investeringar om året på uppåt 500.000 kronor var, uppger Jeanette Andersson.
– Vi letar inte efter enhörningar, utan efter bolag som har begränsade kapitalbehov och kan bli hyfsat mellanstora bolag. Ett företag som växer till 100 miljoner i omsättning är inte intressant för de stora riskkapitalbolagen, men för oss är det mycket intressant, säger hon till Rapidus.
Målet är att Queen Invest om några år ska ha 8-10 skånska bolag i portföljen. Parallellt siktar Jeanette Andersson på att locka med ytterligare några kvinnor att bli delägare.
– Det finns relativt få kvinnliga entreprenörer, och de som finns får en relativt liten del av riskkapitalet. Men mångfald skapar värde och det finns studier som visar att kvinnor som investerar i kvinnliga entreprenörer har bättre chans att lyckas, säger Jeanette Andersson.
Erik Olausson