HH Ferries beslut att gå över till batteridrift på Tycho Brahe och Aurora har väckt uppmärksamhet i fackpress världen över. Färjorna, som trafikerar sträckan Helsingborg-Helsingør, fungerar i praktiken som ett refernsprojekt för liknande satsningar, uppger HH Ferries vd Henrik Rørbæk.
Tycho Brahe och Aurora är de största färjorna hittills som utrustats med batteridrift och Rapidus efterforskningar visar att projektet redan blivit omtalat i ledande fackpress som motorship.com, worldcargonews.com, shipandbunker.com, cruiseandferry.net samt maritimedanmark.dk. Bland annat viks spaltutrymmet åt den robotarm som kopplar in kablarna vid uppladdningsstationen i Helsingborg och Helsingør. I kombination med specialbyggda litiumbatterier utrustade med ett kylsystem möjliggör det att färjan laddas med 1.200 kWh på några få minuter.
Systemet levereras av ABB i samarbete med elbolagen Forsyning Helsingør och Öresundskraft. Enligt Henrik Rørbæk används existerande teknik på nya sätt, något som kan skapa precedens.
– Jag är nu helt säker på att färjorna blir referensramar för andra, liknande projekt, säger han till Rapidus.
Under september och oktober ligger Tycho Brahe och Aurora på varv i Landskrona för att förberedas för batteridriften. De slutliga batteriinstallationerna sker i maj och oktober 2017. Färjorna uppfyller redan gällande miljökrav, med batteridrift reduceras avgasutsläppen ytterligare.
Ombyggnaden kostar 300 miljoner kronor varav 120 miljoner är EU-stöd. Såväl tiden i hamn som tiden det tar att korsa sundet ska vara oförändrade jämfört med dagens diesel-drift. Det är ännu oklart ifall de tre återstående färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingør ska byggas om till batteridrift.
Keld Broksø