Ett hundratal speciellt inbjudna fyllde lokalen när Rapidus höll en förmiddag på temat M&A på onsdagen. Tre skånska profiler gav sin syn på olika aspekter av företagsförvärv och samgåenden.
Först ut var Christel Kinning som har ledande positioner inom bland annat Polarn & Pyret, Björn Borg och Stadium på meritlistan. Senast var hon ”inrikesminister” (det vill säga HR-chef) på Oatly.

Hon samtalade med Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede kring att skapa värde genom organisk tillväxt. Hon listar fyra nyckelfaktorer: Produkt, varumärke, sälj och människor.
– Jag har sett företag som har gjort jättesnygga produkter med bra tekniska lösningar, men så har man inte säljkulturen. Och då kommer någon annan och springer om.
Kapitalbrist är ett annat hot.
– Sen är det en balansgång att inte ta in för mycket pengar för tidigt, att inte ge bort för stor del av bolaget så att energin och gnistan hos entreprenörerna försvinner.
Men om grundaren, som varit drivkraften i bolaget, vill göra en exit och lämnar en bit in på tillväxtresan, vad händer då? undrade Gunnar Wrede.
Christel Kinning betonar vikten av en väletablerad företagskultur när företaget växer och pekade på Ikea, H&M och Stadium som lyckade exempel. En tydlig kultur parat med en bra onboarding-process så att nya medarbetare från början köper in sig på principerna, det är hennes recept.
– Vi är så vana vid att tänka på företag som en maskin man ska styra och kontrollera. Men om man ser företaget som en levande varelse och verkligen vill ha en levande organisation så behöver man våga decentralisera i små enheter med jättemycket frihet inom de här ramarna.
”Bli inte förälskad i ett bolag du vill köpa”
Johan Andersson, ordförande för familjeägda investmentbolaget Mellby Gård, pratade om att växa genom förvärv. Bolagets första prioritet är att återinvestera i verksamheter man redan äger, i andra hand att göra tilläggsförvärv i verksamheter som kompletterar de bolag man redan har. Först i tredje hand ger sig Mellby Gård in i nya branscher.
Gunnar Wrede frågade om det är viktigt att förvärven är lika lönsamma som de befintliga portföljbolagen. Johan Andersson svarade i princip ja, men samtidigt finns exempel på motsatsen. Som när det lönsamma Mellby Gård-ägda modebolaget Oscar Jacobson nyligen köpte det lika stora men olönsamma Filippa K.

– Det är ett exempel på att vi har gått in i ett bolag för att vi tror att vi kan vända det. Vi tror att vi har synergieffekter och tror väldigt mycket på den här sammanslagningen.
Han varnar för att bli förälskad i målbolaget som man kanske spenderat en hel del tid och pengar på att få till en affär med.
– Man måste alltid ha ett walk away-pris, försöka förhålla sig neutral och verkligen ta hänsyn till det man hittar i sin due diligence.
Samtidigt erkänner Johan Andersson att han investerar både med hjärta och hjärna.
– Det är själva DNA:et för ett familjeföretag. Just den här härliga kombinationen mellan det strikt affärsmässiga, det aktiva ägandet och passionen gör jobbet väldigt stimulerande. Det kanske är därför som vi har blivit ett sådant konglomerat som vi har blivit.
Så klär man bruden
På plats för att tala om den andra sidan av myntet, att avyttra bolag, fanns Bergendahlgruppens vd Lars Ljungälv. Förra sommaren försvann den historiska grunden till familjekoncernen när Citygross såldes till Axfood.
På ett bräde minskade omsättningen från 17,5 till 4 miljarder kronor. Gunnar Wrede undrade vem som tog initiativet till försäljningen.

– Axfood har nog stått och knackat på dörren och skickat julkort till familjen de senaste 15 åren. Men själva affären var på vårt eget initiativ, säger Lars Ljungälv.
Det pratas ofta om att den som vill sälja ett bolag ”klär bruden”. Hur gör man egentligen det, undrade Gunnar Wrede. Trycka fram så mycket kassaflöde man kan, städa undan tillgångar som inte genererar tillräcklig avkastning ur balansräkningen och helt enkelt försöka optimera de parametrar man på förhand vet att köparen kommer att titta på, blev svaret.
– Det kan vara att minska personalen, sänka kostnader och skapa effektivitet. Man kan hålla tillbaka på investeringar. Det är därför jag tror att det är viktigt i en försäljningsprocess att man har god tid på sig.
Vad är då Bergendahls i dag? Ett family office som har kvar de mindre butikskedjorna Glitter, Granit och Eko; som har uppåt 3,5 miljarder kronor i kassan och som står inför ett generationsskifte.
– Man gillar att vara i retail och man ser kapitalet som en reserv för när den riktigt fina affären kommer. Då vill man vara med och äga bolag igen, tror jag, sa Lars Ljungälv.
Rapidus Forum är ett samarrangemang med Small Cap Partners, Svensk Företagsförmedling, Deloitte, Vinge, Danske Bank och Amrop.
Ola Nilsson




































































