Duni skriver upp de finansiella målen, Beijer Ref flaggar för kostnadsbesparingar och möjligen har det vänt på riktigt för e-handlaren BHG. Här här svepet över de skånska senaste storbolagsrapporterna.
Duni skruvar på de finansiella målen och det går att tolka både som en upp- och en neddragning. Huvudelementet är att strategin med fokus på organisk tillväxt luckras upp med förvärv.
Enligt det gamla målet skulle omsättningen öka organiskt med 5 procent per år. Det nya målet är 6 procent per, men då med hälften förvärv. Målet för den organiska tillväxten tas alltså ned från 5 till 3 procent.
Målet om en operativ rörelsemarginal på 10 procent står kvar. Utdelningsmålet höjs från 40 procent till 50 procent av resultatet efter skatt.
Enligt kvartalsrapporten som kom i fredags är det en bit kvar till målen. Omsättningen ökade med 3,3 procent till nästan 2 miljarder kronor. Det operativa rörelseresultatet steg med 10 procent till 168 Mkr, vilket ger en marginal på 8,5 procent.
En mycket stor marknad för Duni är restauranger, vilket innebar att pandemin slog hårt mot Duni. I vd-ordet säger vd Robert Dackeskog så här:

”Efter pandemin förutsåg vi och många andra en snabbare återhämtning än den vi nu sett. Samtidigt har det svagare marknadsläget skapat ett mer gynnsamt klimat för förvärv, omstruktureringar och effektivisering. En möjlighet vi tagit vara på.”
Beijer Ref
Kylföretaget Beijer Ref ökade försäljningen med 8 procent, men kronförstärkningen åt upp det mesta vilket gav en redovisad omsättningsökning på 2 procent till 9,7 miljarder kronor i tredje kvartalet. Ett starkt besked var dock att av de 8 procenten var 5 procent organisk tillväxt.
Rörelseresultatet, ebit, hängde inte riktigt med i samma takt och slutade på en dryg miljard, ungefär samma som året innan. Det är dags att se över kostnaderna, anser vd Christopher Norbye:

”Beijer Ref kommer under det fjärde kvartalet 2025 att lansera ett strategiskt konsolideringsprogram för att öka effektiviteten och förbättra kundservicenivåerna på utvalda marknader. Syftet med programmet är att konsolidera lager- och backoffice-strukturer som etablerats genom många års förvärv. Programmet förväntas generera årliga kostnadsbesparingar på cirka 100 MSEK och förväntas nå full effekt under slutet av första halvåret 2026”, skriver han i rapporten.
BHG Group
BHG Group, e-handlare inom bygg- och heminredningsprodukter, redovisar ett rörelseresultat på 69,5 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Nettoomsättningen uppgick till 2.6 miljarder kronor och den organiska tillväxten blev 13,4 procent.
Enligt vd Gustaf Öhrn uppnåddes tvåsiffrig organisk tillväxt för samtliga tre affärsområden. Bolaget ”tar marknadsandelar samtidigt som vi ökar vår lönsamhet med 40 miljoner kronor eller 76 procent jämfört med föregående år”, skriver han i rapporten.
Vidare uppger han att bolaget ”fokuserar närmast på att leverera ett starkt fjärde kvartal och kommande kampanjperioden Black Month”.
Peab
Byggbolaget Peab ökade omsättningen marginellt 15,6 mdr. Även rörelseresultatet steg något till 1,1 mdr, vilket räckte till att öka marginalen med en procentenhet till 7,4 procent.
Medan bostadsbyggandet är fortsatt svagt kompenserar byggande till offentliga beställare.

”Peab har en verksamhet som i vissa delar gynnas av osäkerheten i omvärlden, såsom ökade anslag till polis, kriminalvård, säkerhets- och försvarsrelaterade projekt samt de NATO-relaterade infrastruktursatsningarna. Totalt sett är utsikterna på de nordiska bygg- och anläggningsmarknaderna positiva. Bostadsmarknaderna förväntas vända uppåt, även om det tar längre tid än vad man tidigare trott”, skriver vd Jesper Göransson.
Lindab
Ventilationsbolaget Lindab i Förslöv utanför Båstad minskade försäljningen med 3 procent till 3,3 miljarder kronor, medan det justerade rörelseresultatet ökade till 315 miljoner kronor (304). Resultatförbättringen förklaras i huvudsak av effektiviseringsåtgärder och förbättrad bruttomarginal inom Ventilation systems, men även lägre kostnader som ett resultat av de strukturåtgärder som aviserades i fjärde kvartalet förra året.

”På lite längre sikt är vi optimistiska kring möjligheterna för Lindab att dra nytta av en förväntad växande efterfrågan på energieffektiv ventilation, som bidrar till hållbara byggnader och ett hälsosamt inomhusklimat. Med ett starkt produktutbud, välinvesterade fabriker och en säljkår med hög kompetens är vi mer än redo”, skriver Lindabs vd och koncernchef Ola Ringdahl.
Trelleborg
Industrikoncernen Trelleborg redovisar en omsättning på 8,5 miljarder kronor för årets tredje kvartal. Den justerade ebita-marginalen blev 18,1 procent. Organiskt ökade försäljningen med 4 procent. Trelleborg bedömer att efterfrågan i det fjärde kvartalet 2025 kommer att ligga i nivå med det tredje kvartalet, trots fortsatt marknadsosäkerhet. Bedömningen gäller justerat för säsongsmässiga variationer.
”På grund av den geopolitiska situationen är framtidsutsikten behäftad med fortsatt stor osäkerhet, skriver vd Peter Nilsson i rapporten.
Careium
Doro-avknoppningen Careium som tillverkar trygghetslarm ökade omsättningen med 6 procent till 213 Mkr i tredje kvartalet. Bolaget, som haft turbulens i ledningen med både sparkad vd och ordförande, får se sitt rörelseresultat minska på grund av ”administrativa kostnader av engångskaraktär relaterat till ledningsförändringen”.
Ebit gick från 17 Mkr till 14 Mkr, där ovan nämnda administrativa kostnader uppgick till 4,6 Mkr.

”Jag har nu varit bolagets VD i två månader. Under denna tid har jag besökt de flesta av våra marknader och träffat flera kunder. Min tidiga observation är att vi har åstadkommit mycket som bolag, men att vi fortfarande har förbättringsområden”, skriver vd Peter Heuman i rapporten.
Martin Linderoth
Gunnar Wrede










































