tisdag 15 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sysav planerar miljardinvestering för nollutsläpp

|  
|  

Efter en tids tester är beslutet taget: Sysav ska arbeta för fullskalig koldioxidinfågning. Investeringen beräknas landa på 3 miljarder. – Det är inte bara en kostnad för klimatet, det är en investering i konkurrenskraft, säger vd Malin Dahlroth.

Sysav är den största källan till koldioxidutsläpp i Skåne. Mot bakgrund av detta arbetar bolaget för en fullskalig CCUS-anläggning (Carbon capture utilisation and storage). Anläggningen, som får namnet Sky Zero, ska stå klar till 2030 och väntas bli Skånes största kolsänka.

Malin Dalroth

I Sysavs kraftvärmeverk vid Spillepengen i Malmö förbränns avfall som inte kan eller bör återvinnas på annat sätt. Anläggningen står för cirka 65 procent av fjärrvärmebehovet i Malmö och Burlöv.

– Sysavs uppdrag är att behandla avfall från invånare och företag i regionen, och ungefär hälften av det vi hanterar energiåtervinns. Det gör oss till en stor leverantör av värme och el men också en stor utsläppare av koldioxid, säger Malin Dahlroth

Sky Zero

De stora koldioxidutsläppen går stick i stäv mot gällande klimatmål och därför måste Sky Zero byggas.

– Att fånga in och lagra koldioxid är inte längre något vi kan välja att vänta med. Det är en nödvändighet om vi ska klara klimatmålen. Med Sky Zero tar vi ansvar för framtiden och visar att det går att kombinera teknisk innovation med konkret klimatnytta. Det är en förutsättning för att regionen ska nå klimatmålen.

Framtida konkurrenskraft

Men investeringen är inte bara ett klimatprojekt, det är även satsning på framtida konkurrenskraft.

– Vi ser att det är affärsmässigt nödvändigt att agera nu. Att vänta skulle innebära ännu högre kostnader framöver. För oss är Sky Zero en investering för att både säkra vår framtida konkurrenskraft och bidra till klimatomställningen, säger Malin Dahlroth.

Sky Zero kostar cirka 3,2 miljarder kronor att bygga. Men investeringen kan löna sig. Sysav betalar hundratals miljoner kronor årligen i utsläppsrätter för sin koldioxid. När Sysav väl kan fånga in koldioxiden försvinner den kostnaden, och bolaget kan samtidigt sälja så kallade negativa utsläppsrätter.

Negativa utsläppsrätter

– Det har utvecklats en marknadsplats för negativa utsläppsrätter. Genom att köpa certifikat på negativa utsläpp från vår CCUS-anläggning kan andra aktörer kompensera för utsläpp som inte går att få bort på andra sätt.

Den senaste i raden att teckna en avsiktsförklaring med Sysav om att köpa negativa utsläppsrätter är Sparbanken Skåne och enligt Malin Dahlroth är listan på bolag som vill köpa dessa utsläppsrätter i framtiden lång.

– Självklart hoppas vi att så många företag som möjligt tecknar upp sig på de negativa utsläppsrätterna, säger hon.

Utöver de negativa utsläppsrätterna finansieras en del av Sky Zero av Sysav självt, i förlängningen av de kommuner som äger anläggningen.

Bolaget har också sökt pengar från EU:s innovationsfond och Sysav hoppas även få in pengar från Energimyndigheten. Myndighetens nya system delar ut pengar och riktar sig till aktörer med anläggningar i Sverige som kan bidra till negativa utsläpp av koldioxid.

Medel från stödsystemet kommer att fördelas genom en så kallad omvänd auktion. Företag som kan erbjuda tjänsten att avskilja, transportera och geologiskt lagra koldioxid från förnybara källor och samtidigt har lägst behov av stöd per lagrat ton koldioxid vinner auktionen.

Sky Zero väntas kunna fånga in cirka 400 000 ton koldioxid årligen. När biogen koldioxid sedan lagras permanent under jord resulterar det i negativa utsläpp.

Sysav står för Sydskånes avfallsaktiebolag och ägs av 14 skånska kommuner. Kommunerna är Burlöv, Kävlinge, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.

CCUS är en teknik som fångar upp koldioxidutsläpp från industriella källor och kraftverk. Processen involverar tre huvudsteg: fångande, transport och lagring eller användning av koldioxiden. Slutdestinationen för lagring är vanligtvis geologiska formationer under jorden, som uttömda olje- eller gasfält. Koldioxiden kan också användas, som råvara i bränslen eller nya material.

Sysav siktar på ett investeringsbeslut för anläggningen år 2027.

Martin Linderoth

Efter en tids tester är beslutet taget: Sysav ska arbeta för fullskalig koldioxidinfågning. Investeringen beräknas landa på 3 miljarder. – Det är inte bara en kostnad för klimatet, det är en investering i konkurrenskraft, säger vd Malin Dahlroth.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Gullberg & Jansson vill simma fortare

    Helsingborgsbaserade Gullberg & Jansson kämpar motströms med kapitalvaror för privatpersoner, såsom swimmingpooler. Koncernchefen Peter Bäck tar sig an 2025 på dubbla vd-stolar och en ny namnkunnig storägare kommer in.

  • Tetra Pak investerar i impactbolag

    Hässleholmsbaserade Recoma, som tillverkar byggskivor av återvunna kartonger, får ett kapitaltillskott från en tungviktare inom kartongindustrin: Tetra Pak. Nu kan Recomas intäkter gå från 7 till 40 miljoner kronor.


  • Diapure redo att växa

    PODD: Fosfor är ett av de vanligaste ämnena som bidrar till övergödning av Östersjön. Lisa Heiberg är biolog från lantbruksuniversitetet […]

  • Position Green på grön kvist

    Malmöbolaget Position Green fortsätter sin tillväxtresa och dubblar försäljningen på nytt. Det står klart när grundaren Daniel Gadd delar med sig av 2024 års siffror.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.

  • Elonroad får order i USA

    Elonroad i Lund har landat en stororder i USA. Bolaget ska leverera fordonsladdsystem till en hamnterminal i Long Beach i Kalifornien. Det är den första ordern som företaget får i landet.

  • Elonroad: Tråkigt men ingen katastrof

    I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.