tisdag 15 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Yazen blir allt tyngre

|  
|  

Den digitala viktminskningsklinken Yazen ökade omsättningen rejält i fjol, men ökar också förlusten. Vd Fredrik Meurling lägger ut den fortsatta färdriktningen för Rapidus. Så mycket räknar han med att växa i år.

Yazen, med bas i Malmö, släppte sina siffror på måndagen och facit för 2024 blev en omsättning på 176 miljoner kronor. Det kan jämföras med 56 Mkr året innan och innebär alltså en trefaldigad försäljning.

Samtidigt ökade förlusten till 42 Mkr, jämfört med 29 Mkr året innan.

– Vi ökar både omsättning och förlust enligt plan. Vårt fokus är att växa nu och det kostar, säger vd Fredrik Meurling.

Han pekar på att Yazen skulle kunna gå med vinst, om tillväxtstrategin skrotades. Men det finns det inga planer på, tvärtom. Målet för innevarande år är en omsättning på cirka 300 Mkr, vilket innebär en knapp dubbling, och bolaget kommer att göra förlust även i år.

– Vi fick in 225 Mkr i en nyemission som vi gjorde i höstas. De pengarna ska räcka i två år. Så inför 2026 ska vi tillsammans med ägarna ta beslut om den fortsatta strategin framåt, om vi ska gå in för att göra vinst eller om vi ska fortsätta gasa på med marknadsföring, säger Fredrik Meurling.

Kunden ordineras Semaglutid

Ambitionen är att bli ledande i Europa inom viktnedgång. Bolagets erbjudande går ut på att överviktiga personer textchattar med bolaget läkare. Kunden ordineras viktminskningsmedicin av typen Semaglutid där Novo Nordisk haft en jätteförsäljning av varumärket Ozempic, som egentligen är ämnat för diebetesbehandling. Sedan har Novo utvecklat läkemedlet Wegovy som är specifikt riktat till överviktiga. I kombination med detta får kunden livsstilscoachning.

Yazen har i dagsläget 25 000 kunder varav de allra flesta finns i Sverige. Dessa har enligt bolaget gått ned i vikt med tillsammans 200 ton, vilket gör i genomsnitt åtta kilo per person.

Yazen har 80 anställda läkare och 35 coacher med bakgrund som fysioterapeut, dietist eller sjukskötare. Trots detta är bolagets största kostnadspost marknadsföring.

Tre fokusmarknader

– Vi har tre fokusmarknader just nu. Det är Sverige, Norge och Holland. Vi räknar med att i år växa mest i Sverige i absoluta tal. Det finns 1,6 miljoner svenskar som kan betecknas som överviktiga, så det finns marknad att växa i, säger Fredrik Meurling.

Fredrik Meurling var även med och grundade nätläkartjänsten Min Doktor, tillsammans med serieentreprenören Magnus Nyhlén, Otto Bretz och läkaren Martin Carlsson.

Bland Yazens ägare finns finska Evli Growth Partners och schweiziska Helsana Health Invest, tyska Almaz Capital, Yabeo, Luminar Ventures, Aggregate Media samt Fåhraeus Startup & Growth.

Styrelseordförande är Mikael Hed som representerar Evli Growth Partners. Han har tidigare varit vd för spelbolaget Rovio som gjorde succé med spelet Angry Birds.

Gunnar Wrede

Den Malmöbaserade digitala viktminskningsklinken Yazen ökade omsättningen rejält i fjol, men ökar också förlusten. Vd Fredrik Meurling lägger ut den fortsatta färdriktningen för Rapidus. Så mycket räknar han med att växa i år.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sysav planerar miljardinvestering för nollutsläpp

    Efter en tids tester är beslutet taget: Sysav ska arbeta för fullskalig koldioxidinfågning. Investeringen beräknas landa på 3 miljarder. – Det är inte bara en kostnad för klimatet, det är en investering i konkurrenskraft, säger vd Malin Dahlroth.

  • Gullberg & Jansson vill simma fortare

    Helsingborgsbaserade Gullberg & Jansson kämpar motströms med kapitalvaror för privatpersoner, såsom swimmingpooler. Koncernchefen Peter Bäck tar sig an 2025 på dubbla vd-stolar och en ny namnkunnig storägare kommer in.

  • Tetra Pak investerar i impactbolag

    Hässleholmsbaserade Recoma, som tillverkar byggskivor av återvunna kartonger, får ett kapitaltillskott från en tungviktare inom kartongindustrin: Tetra Pak. Nu kan Recomas intäkter gå från 7 till 40 miljoner kronor.