Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år. Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.
Öresundsbron har skapat väsentligt bättre förutsättningar för såväl Danmark som Sverige. Men den fulla potentialen är långt ifrån nådd. Det skriver Stephan Müchler, vd för Sydsvenska Handelskammaren, och Brian Mikkelsen, vd för Dansk Erhverv i en debattartikel i Dagens Industri på måndagen. Rapidus tog ett snack med Müchler för att höra vad som behövs göras.

– Det handlar egentligen om tre saker. Regelverken länderna emellan måste harmonisera, infrastruktursatsningarna måste samordnas och så måste vi få politiken och Stockholm att förstå att de sydsvenska satsningarna gynnar hela landet, säger Stephan Müchler.
– Köpenhamn har blivit större och kallas nu Greater Copenhagen, och är ohotat Nordens största region med 4,4 miljoner invånare. Stockholm med betydligt färre invånare brukar slå sig för bröstet och kalla sig motorn för ekonomin, men man måste förstå att motorn för ekonomin finns i alla landets regioner. Inte minst i syd.
Potentialen i en integrerad dansk-svensk region är långt större än det vi sett hittills, säger Stephan Müchler, som alltså också efterlyser ett mer harmoniserat regelverk.
– I våra analyser pekar vi på att de problem som uppstår vid gränsen, med olika legala och fiskala regelverk, måste hanteras bättre och snabbare. Trots ett nytt skatteavtal länderna emellan måste det bli enklare för arbetstagare att jobba på båda sidor av landsgränsen.
– Detta gäller inte bara medarbetare på ömse sidor Öresund, utan också exempelvis danska bolag som har sitt svenska huvudkontor i Stockholm. I dagsläget tycks såväl den danska som den svenska politiken vara fast i de egna systemen och har svårt att se de fördelar som mer flexibla regelverk hade skapat, säger Stefan Müchler och fortsätter:
– Vi arbetar med två nationella regelverk och båda regeringarna behöver harmonisera dessa, det finns en massa problem som ännu inte är lösta.
Sist men inte minst, efterlyser Stephan Müchler bättre samordning av infrastruktursatsningar. I Danmark har man på relativt kort tid fattat beslut om omfattande infrastrukturinvesteringar.
– Det är något som den svenska politiken bör ta efter.
Mycket handlar enligt Stephan Müchler om att dra nytta av den kommande tysk-danska fasta förbindelsen över Fehmarn Belt som invigs 2029.
– Det görs genom att satsa på en rejäl järnvägsutbyggnad längs den svenska Södra stambanan mellan Stockholm och Malmö samt att bygga ut vägarna E6 och E22. Med sådana investeringar kommer hela Sverige att kunna dra nytta av den nya fasta förbindelsen. I annat fall lär nyttan stanna i Danmark och södra Skåne och det vore att förfördela övriga Sverige.
– Det duger helt enkelt inte att som i nu gällande svensk planering räkna med att fyrspårutbyggnaden bara mellan Lund och Hässleholm inte kan vara klar förrän en bit in på 2040-talet.
För att Sverige ska hålla jämna steg behövs en nationell strategi där satsningar i södra Sverige prioriteras lika högt som andra svenska storstadsregioner. Så frågan är om politikerna är villiga att lyssna.
Har du fått någon respons på debattartikeln?
– Jag har fått många ryggdunkar, men det här handlar faktiskt om att få övriga landet att förstå att det här inte handlar om något byfåneri utan att utvecklingen av regionen i syd faktiskt gynnar hela landet.
Martin Linderoth