För tidigt startade bolag hamnar lättare i ”the valley of death” och det finns en tendens till detta som är starkare i Sverige än på annat håll. Det säger multientreprenören Carl Borrebaeck i den rapport som Medicon Village presenterar i dag.
Carl Borrebaeck är professor i immunteknologi vid Lunds universitet och har varit med om att starta en lång rad bolag kända skånska life science-bolag, bland andra Alligator, Immunovia och Senzagen. I Medicon Villages rapport kommenterar han den bekymmersamma situationen för skånska life science-bolag.
– Det finns en tendens att starta bolag för tidigt i syfte att hitta fler möjligheter till att få investeringar. Det gör att fenomenet valley of death blir mer markant för svenska bolag, säger han och understryker vikten av konceptvalidering och långsiktiga planer innan man överväger att starta ett bolag kring en uppfinning.
Detta anger han som en orsak till att så många som 83 procent av de skånska life science-bolagen är mikrobolag med färre än nio anställda. Han menar att många entreprenörer saknar förståelse för de olika faser som ett bolag hamnar i under tillväxtresan och vilka krav det ställer.
– Innan du startar ett bolag bör du vara klar över vilka krav som ställs i de olika faserna, säger han.
Även Anna Gisselsson, investeringschef på Almi Invest I Skåne, intervjuas i rapporten. Hon är inne på samma linje:
– Det stora hindret för många bolag är uppföljningsinvesteringar. Därför bör man ha en finansieringsplan redan från början som sträcker sig längre än den första såddfinansieringen, säger Anna Gisselsson.
Hon pekar också på att många bolag tittar för snävt efter nordiska small cap-fonder när de söker kapital. De borde även leta utomlands.
– Lägg inte alla ägg i samma korg. Genom att hitta finansiering från flera olika källor hamnar man i en bättre förhandlingssituation.
Gunnar Wrede