Centralbanken i Indien, RBI, har gett grönt ljus till banker och finansinstitut att implementera Malmöbolagets tjänst för offlinebetalningar.
Vd Joachim Samuelsson hoppas att det leder till ökade intäkter för ett pressat Crunchfish.
– Vi körde en lyckad pilot som var klar i somras och vi trodde att RBI skulle godkänna lösningen direkt. Men det tog dem ett halvår, i går gick de ut med sin bulletin till alla banker och finansinstitut. Det är en stor milstolpe för oss, säger Joachim Samuelsson, vd för Crunchfish.
Malmöbolaget har utvecklat en lösning för digitala offlinebetalningar och digitala kontanter. Den patenterade mjukvaran testades i samarbete med Indiens största privata bank HDFC Bank och den mindre IDFC First Bank, med vilken Crunchfish har slutit sitt första kommersiella avtal i landet.
De senaste åren har Crunchfishs omsättning legat strax över 20 miljoner kronor, med minst lika stora förluster. Siffrorna för i år kommer inte att se bättre ut.
– Omsättningen är låg i år. IDFC-kontraktet är upplagt i steg och de har bara betalat för första delen. Om vi kan skala upp volymen på det kontraktet så skulle bara det i princip kunna betala för hela vår Digital Cash-affär. Det är den fina skalbarheten i vår modell, säger Joachim Samuelsson.
Crunchfish noterades på Nasdaq First North Growth Market 2016. Sedan dess har aktien åkt berg- och dalbana från en noteringskurs på 36 kronor, till en topp på 95 kronor 2021 och dagens 5,5 kronor.
I november stängde bolaget en företrädesemission som tecknades till cirka 60 procent. Det tillför bolaget 51 miljoner kronor före emissionskostnader.
– I och med att vi inte hade tydliga signaler från marknaden och RBI så fick våra garanter största delen av emissionen. Nu klarar vi oss under nästa år, men efter RBI:s meddelande hoppas vi nu att affärerna ska börja komma. Vi vill ju inte leva på emissioner, säger Joachim Samuelsson.
Emiliano Strauss