måndag 6 maj 2024

inloggad som

Foodhills på väg mot breakeven

|  
|  

Foodhills vill bli bäst i världen på frusna gröna ärtor. Efter sju år och 150 Mkr i förluster snuddar bolaget vid ett positivt kassaflöde under 2023.

– Jag hade lovat ägarna att vi skulle gå plus minus noll redan förra året, men då investerade vi i en ny fabrik. Ambitionen är ett positivt kassaflöde i år och nollresultat på sista raden 2024, säger Karl Vilhelm Beckman, vd för Foodhills.

2016 lade Findus ner verksamheten i Bjuv och varslade 650 personer. Den sommarens ärtsäsong blev den sista, med en skörd på 30.000 ton ärtor. När Foodhills startade upp året efter fanns ingen utrustning kvar i fabriken. Däremot lyckades man rädda något ännu viktigare.

– Findus byggde upp ett oslagbart system för att producera bra ärtor. Vi har personal som är kvar sedan den tiden – kunniga, erfarna och smarta människor. Den kunskapen och kompetensen är ovärderlig, säger Karl Vilhelm Beckman.

Allt i Foodhills fabrik är nyinstallerat och byggt i etapper. Kapaciteten är nu uppåt 16.000 ton ärtor som fryses direkt eftersom färska ärtor jäser och blir dåliga inom några timmar efter skörd.

– Det är låga marginaler på ärtor, alltså krävs stora volymer. Vi behöver nå 15.000 ton för att bli lönsamma. I år var vädret tufft och vi fick bara in 70 procent av den budgeterade volymen. Skörden blev 10.000 ton, säger Karl Vilhelm Beckman.

På sex ärtsäsonger har Foodhills gått från noll till att omsätta runt 130 miljoner kronor i år. Under perioden uppgår den ansamlade förlusten till cirka 150 Mkr. Ägaren Backahill, med Peabs Erik Paulsson i spetsen, har täckt förlusterna genom att skjuta till kapital.

– Det är kapitalintensivt. På sikt vill vi dubbla kapaciteten genom att bygga ut fabriken stegvis. Det krävs investeringar på ytterligare 100 Mkr för att klara drygt 25.000 ton. Däremot behövs inte mycket mer personal än i dag eftersom vi satsat mycket på automatisering.

Ute i butik hittar du däremot inga påsar med frysta ärtor av varumärket Foodhills.

– Vi säljer i bulk i stora papperscontainers på pall till industrier som driver varumärken. Vi har valt att fokusera på att först bli bäst på att producera och sälja. Vi får se i framtiden, men det är inte helt säkert att vi ska bygga ett eget varumärke eftersom det är rätt dyrt.

I dag går 80 procent av produktionen på export till ett 30-tal kunder över hela världen.

Så ni skulle kunna sälja ärtor till Findus?

– Vi säljer gärna till Findus och bjuder in dem varje år. Men de har mycket egen produktion och vi letar kunder som vill betala riktigt bra. De ärtor som produceras här är trots allt bland de allra bästa i världen, säger Karl Vilhelm Beckman.

När Findus avvecklade fanns det 500 odlare, Foodhills har idag 230 odlare och fler vill börja odla ärtor igen.

– De flesta odlare har större arealer idag. Men vi försöker öka från 3.500 till 4.400 hektar vanlig odling och 350 hektar ekologisk odling.

Sölve Dahlgren

Efter sju år och 150 Mkr i förluster snuddar Backahill-bolaget vid ett positivt kassaflöde.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad