tisdag 9 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Dryck från Lund vill bli en het potatis

|  
|  

Med svensk potatisdryck, ny affärsstrategi och en tidigare Hövding-topp vid rodret ska First North-noterade Veg of Lund plocka andelar på marknaden för växtbaserade mjölkersättare. Potatis är grundråvaran och bolaget har påbörjat kommersialiseringen av växtbaserade mejeriprodukter under varumärket Dug.

I början av augusti genomförde Veg of Lund en företrädesemission av units som var tänkt att ge bolaget cirka 24 miljoner kronor före emissionskostnader. Emissionen tecknades totalt till omkring 75 procent. Veg of Lund tillfördes 17,8 Mkr före emissionskostnader.

– Det finns en större varsamhet i marknaden just nu, samtidigt som Veg of Lund är inne i ett förändringsskede. Resultatet av emissionen var okej, men nu behöver vi bevisa fullt ut att vi kommer vara framgångsrika framöver, säger vd Fredrik Carling.

Han är van vid att kommersialisera produkter, har tidigare varit vd för klädmärket Diesels nordiska verksamhet och han har också varit varumärkesansvarig för Levi Strauss. Förra året lämnade han vd-posten i hjälmbolaget Hövding efter tio år för att ta över förändringsarbetet i Veg of Lund.

– När de första produkterna lanserades var de i konsumenternas tycke inte tillräckligt bra. Under 2021 hade Veg of Lund produkter som var okej, men det räcker inte. Förra året kom det in en ny styrelse i bolaget som uppdaterade produktportföljen och såg till att produkterna är så bra de bara kan bli. Nu finns det kvalitet i produkterna och vi har ett produktkoncept som är otroligt starkt, säger Fredrik Carling.

Enligt bolaget växer marknaden för växtbaserade mjölkersättare snabbt och enbart den svenska marknaden för växtbaserade livsmedel är värd 2 miljarder kronor. Veg of Lunds produkter finns i Sverige, Danmark, Schweiz, Tyskland, England och Irland. I oktober går bolaget in på marknaderna i Polen och Japan. Historiskt har strategin för Veg of Lund varit att ta produkter till marknaden med egna kommersiella organisationer i både Storbritannien och Sverige. Något som har varit både kostsamt och tidskrävande.

– Styrelsen valde därför att lägga om strategin. Snabbare och mer framgångsrik internationalisering ska istället byggas kring licens- och distributörsmodeller, säger Fredrik Carling.

För helåret 2022 redovisade Veg of Lund en omsättning på 25,4 Mkr, rörelseresultatet landade på -42,7 Mkr. Bolagets mål är att nå en lönsamhet där man inte längre är beroende av externt kapital. Målbilden är att vara självbärande under 2025. För att lyckas med det finns det enligt Fredrik Carling en sak som är viktigare än allt annat.

– Smakupplevelsen kommer i första, andra och tredje hand i prioriteringsordningen. Det finns ett stort intresse för potatis som råvara och den väcker nyfikenhet. Men vi kan aldrig förlita oss på människors nyfikenhet, vi måste kunna följa upp med en riktigt bra smakupplevelse.

Martin Linderoth

Med svensk potatisdryck, ny affärsstrategi och en tidigare Hövding-topp vid rodret ska First North-noterade Veg of Lund plocka andelar på marknaden för växtbaserade mjölkersättare.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Klart med ny destination för Minc

    Nästa år blir det sista i Mincs nuvarande lokaler. Sedan går flyttlasset – 350 meter till andra sidan Klaffbron – när startuphuset blir hyresgäst till Media Evolution.

  • Skånska namn i Intellego-nätverket

    Intellego-affären rör upp vågor och upp flyter flera skånska bolag och profiler, senast Sensodetect. Rapidus visar hur det hänger ihop.  […]

  • Wesports föll i premiären

    Serieförvärvaren i sporthandel, Wesports, stod på tisdagen för den första skånska börsnoteringen på länge. När handeln inleddes gick dock aktien söderut.


  • Dugs vd: ”Vi har inte dolt någonting”

    Nasdaqs hot att avnotera Dug Foodtech från First North kan vara en ”spill over-effekt” från händelser i andra bolag. Det säger vd Helene Nielsen när hon för första gången kommenterar situationen och menar att bolaget inte undanhållit något.

  • Östes bolag faller som dominobrickor

    Tre av Öste-sfärens verksamhetsdrivande dotterbolag har nu gått i konkurs, tillsammans med ytterligare ett av ägarbolagen. Det mesta av värdet i Aventure-konkursen ser därmed ut att ha gått upp i rök. Men frågetecken kvarstår.

  • Köttodlarnas nya giv

    Re:meat byter namn. Enligt Malmöbolagets medgrundare Jacob Schaldemose Peterson handlar det om mer än bara ett namnbyte. – Det är ett byte av hela vår strategi, säger han.

  • Nya konkurser bland Öste-bolagen

    Dominobrickorna i Oatly-bröderna Östes företagsimperium fortsätter att falla. I spåren av ägarbolagens konkurser har två av portföljbolagen i sfären kastat in handduken och ytterligare ett ser ut att vara nere för räkning.

  • Björn Öste: ”Vi ger inte upp”

    Oatlygrundaren Björn Öste kommenterar nu konkursen i sitt investeringsbolag Aventure. Avgörande följdfrågor förblir dock fortsatt obesvarade. Vad betyder det till exempel att inte ge upp när uteblivet kapitaltillskott medför konkurs?

  • Ännu ett Öste-bolag i konkurs

    Med konkursen i bröderna Östes forskningsbolag Aventure kommer ytterligare en konkurs – i bolaget Öste Ventures. Konkursförvaltaren Simon Henderson vill nu hitta nya huvudägare som kan driva dotterbolagen vidare.

  • Oatly-brödernas Aventure i konkurs

    Oatly-grundarna Björn och Rickard Östes forsknings- och utvecklingsbolag Aventure har försatts i konkurs. Bolaget var ursprungligen en del av Oatly-sfären och står bakom Lundabolag som Lument och Double Good.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Paulsson säljer ärtfabriken i Bjuv

    Ärtor i Bjuv blev ingen bra affär för Erik Paulsson-familjen efter köpet från Findus 2016. Nu är bolaget Foodhills sålt till en utländsk köpare i ett av våra grannländer. Prislappen? En hundring.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.