torsdag 21 november 2024

inloggad som

Dryck från Lund vill bli en het potatis

|  
|  

Med svensk potatisdryck, ny affärsstrategi och en tidigare Hövding-topp vid rodret ska First North-noterade Veg of Lund plocka andelar på marknaden för växtbaserade mjölkersättare. Potatis är grundråvaran och bolaget har påbörjat kommersialiseringen av växtbaserade mejeriprodukter under varumärket Dug.

I början av augusti genomförde Veg of Lund en företrädesemission av units som var tänkt att ge bolaget cirka 24 miljoner kronor före emissionskostnader. Emissionen tecknades totalt till omkring 75 procent. Veg of Lund tillfördes 17,8 Mkr före emissionskostnader.

– Det finns en större varsamhet i marknaden just nu, samtidigt som Veg of Lund är inne i ett förändringsskede. Resultatet av emissionen var okej, men nu behöver vi bevisa fullt ut att vi kommer vara framgångsrika framöver, säger vd Fredrik Carling.

Han är van vid att kommersialisera produkter, har tidigare varit vd för klädmärket Diesels nordiska verksamhet och han har också varit varumärkesansvarig för Levi Strauss. Förra året lämnade han vd-posten i hjälmbolaget Hövding efter tio år för att ta över förändringsarbetet i Veg of Lund.

– När de första produkterna lanserades var de i konsumenternas tycke inte tillräckligt bra. Under 2021 hade Veg of Lund produkter som var okej, men det räcker inte. Förra året kom det in en ny styrelse i bolaget som uppdaterade produktportföljen och såg till att produkterna är så bra de bara kan bli. Nu finns det kvalitet i produkterna och vi har ett produktkoncept som är otroligt starkt, säger Fredrik Carling.

Enligt bolaget växer marknaden för växtbaserade mjölkersättare snabbt och enbart den svenska marknaden för växtbaserade livsmedel är värd 2 miljarder kronor. Veg of Lunds produkter finns i Sverige, Danmark, Schweiz, Tyskland, England och Irland. I oktober går bolaget in på marknaderna i Polen och Japan. Historiskt har strategin för Veg of Lund varit att ta produkter till marknaden med egna kommersiella organisationer i både Storbritannien och Sverige. Något som har varit både kostsamt och tidskrävande.

– Styrelsen valde därför att lägga om strategin. Snabbare och mer framgångsrik internationalisering ska istället byggas kring licens- och distributörsmodeller, säger Fredrik Carling.

För helåret 2022 redovisade Veg of Lund en omsättning på 25,4 Mkr, rörelseresultatet landade på -42,7 Mkr. Bolagets mål är att nå en lönsamhet där man inte längre är beroende av externt kapital. Målbilden är att vara självbärande under 2025. För att lyckas med det finns det enligt Fredrik Carling en sak som är viktigare än allt annat.

– Smakupplevelsen kommer i första, andra och tredje hand i prioriteringsordningen. Det finns ett stort intresse för potatis som råvara och den väcker nyfikenhet. Men vi kan aldrig förlita oss på människors nyfikenhet, vi måste kunna följa upp med en riktigt bra smakupplevelse.

Martin Linderoth

Med svensk potatisdryck, ny affärsstrategi och en tidigare Hövding-topp vid rodret ska First North-noterade Veg of Lund plocka andelar på marknaden för växtbaserade mjölkersättare.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.